extra koeling, blazen of zuigen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruben94

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2009
Hoi
heb zojuist een koelertje op mijn pc gezet, (oude uit een voeding, losgehaald en via stopcontactadapter) en nu wil ik weten: moet hij voor het mobo hangen, of aan de achterkant van de pc? dan vraag 2: moet ie zuigen of blazen? hij blaast wel hard.
vraag 3: kan je de koeler van een pcvoeding ook laten draaien zonder de pc echt aan te zetten? (losse voeding eigenlijk, op tafel)
groeten

Het beste is als je aan de voorkant van de pc een ventilator hebt die lucht de kast inblaast (aanzuigen dus), en als je aan de achterkant een ventilator hebt die de lucht er weer uit blaast.

en als ik dus 1 koeler heb die hard blaast? 1 koeler dus?
voorkant, achterkant of zijkant?
dankje!:thumb:

http://icrontic.com/articles/pc_airflow_heat_cooling_guide

Een beetje lectuur met een toch verrassende conclusie :rolleyes:

Koeling is vooral zoveel mogelijk warme lucht onttrekken uit je kast, indien de intake niet echt goed voorzen is trek je valse lucht en krijg je stof ophopingen rond zowat alle openingen in je kast en stopt na enkele weken je interne airflow. De regel de lucht die je uitblaast moet gecontroleerd ergens binnen kunnen!!!

Laatst bewerkt:
Achterkant boven de kast uit.
100%

Niet mee eens.
Door lucht 'weg te zuigen' creëer een lichte onderdruk, daardoor zal er op sommige plaatsen in de kast dus 'minder' lucht aanwezig zijn en waar minder lucht is wordt ook minder gekoeld.
Plaats je een fan aan de voorzijde (liefst zelfs in de zijwand ter hoogte van het moederbord) creëer je een overdruk waardoor de verse lucht overal naar toe 'gedrukt' wordt en dus overal lucht aanwezig is voor koeling.
Bedenkt maar eens waarom een processor fan in het koelblok moet blazen.
Ter verduidelijking een plaatje, weliswaar van een processorkoeling, maar ditzelfde principe gaat ook op van de kast.

koellucht.JPG

Laatst bewerkt:
Het risico van wat jij doet is dat er maar een flauw briesje over de hardware gaat.
Als je zorgt dat veel lucht de kast uitgezogen wordt, dan krijg je een soort versnelling van lucht.
Immers kan een kast niet vaccuum zuigen.

Door heel snel veel lucht uit de kast te trekken (met 2 koelers bovenin) zal door de openingen in de kast ook veel lucht de kast binnen getrokken worden. Dus een soort extra versnelling van lucht. Gevolg van een snellere stroming van lucht is dus een betere afvoer van warmte.

Natuurlijk kan je dat ook bereiken dan meer lucht de kast in te laten stromen, maar dat is in de meeste kasten toch lastiger.

Wat je zegt over dat dit niet hoeft te zorgen voor een goede koeling van heel de kast is waar.
Alleen zal je een goede koeling in heel de kast heel moeilijk kunnen bereiken met maar 1 kastkoeler (+koeler in voeding). Dan moet je echt meer hebben.

Neem trouwens die processorkoeler: Doordat die op de processor blaast zal die lucht uit de omtrek halen. Doordat er in het gedeelte waar de voeding zit, dankzij de extra kastkoeler, relatief weinig lucht zit (die lucht daar gaat liever de kast uit, dan naar de processor), zal de processor vooral de lucht van onderen / van de kant van het geheugen halen. Dat is gewoon de weg van de minste weerstand.
Gevolg is dat er ook een briesje door de rest van de kast gaat.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de warmte die opstijgt. Die wil je zo snel mogelijk uit de kast lozen. Zeker omdat de processor ook nog eens daar dicht in te buurt zit.

Het is dus echt 100% dat je de koeler beter aan de bovenkant van de kast kan hebben.

Het is natuurlijk niet zo dat als je 5 koelers hebt, dat je ze dan alle 5 aan de bovenkant moet plaatsen. Maar daar hebben we het nu niet over.

Zoals je zelf al schrijft, lucht kiest de weg van de minste weerstand, door jouw systeem zal er op plaatsen geen verhoogde luchtverplaatsing plaats vinden, immers waarom zou lucht eerst langs de onderkant van het moederbord gaan als het er ook schuin langs omhoog kan gaan?
Door lucht er heen te dwingen bereik je die extra luchtverplaatsing dus wel.

Het is dus echt niet 100% beter!!!

Enne die processor koeler was alleen bedoelt als voorbeeld hoe lucht zich wil verplaatsen, die gaat dus niet vrijwillig de weg van de meeste weerstand kiezen, dus zal je moeten dwingen!!

Het gaat erom dat hij zin processor beter wil koelen. Niet om zijn geluidskaart....

Wat heb je aan de onderkant van je moederbord....

aangezien ik bovenin geen gat heb zitten, lijkt mij het beste er een normale koeler bij te zetten. wat is dit? http://www.hardware.info/nl-NL/prod...c_TriCool_Trilight_80mm_TRICOOL_80MM_TRILIGH/
als ik die voorin plaats, of achterin samen met die ene via stopcontact (snelheid is regelbaar bij stopcontactversie)?
Dus, zal ik dat koelertje kopen, en gaat dat samen met eentje die je kan regelen die dus erg hard kan blazen? Of zal ik er een ander koelertje voor moeten bestellen? -->liefste deze prijs ongeveer. Moet ik aan dit denken? (bijlage) Of juist andersom?
Groeten

Bijlagen

• modb2.jpg
    modb2.jpg
    11,7 KB · Weergaven: 119
de 2e lijkt mij beter:D
maar, die onderfan hangt toch op zn kant? of staat ie ''op de grond''? anders klopt t niet helemaal, maar maakt niet uit. gaat er dus ook om of dat koelertje van mijn vorige link goed is, en waar ik die moet plaatsen.

processor zit in de meeste kasten op gelijke hoogte met de plaats voor de kastkoeler...
Op de bovenste tekening staat ie er ruim boven.

Trek de blauwe lijn dus net een beetje naar beneden. En wat gebeurt er dan: juist de lijn komt precies over de processor heen.....
Kortom: verkeerde voorstelling van zaken.

ik begrijp er niets meer van, maar ik wil gewoon de temp in mijn systeem een beetje naar beneden halen. ik had m pas even aanstaan, doe em uit en draai m open. toen kwam er een behoorlijke hitte naar buiten. dat wil ik verminderen, meer niet.
de pc moet erg stil BLIJVEN, maar ook wat koeler. dus welke van de drie moet ik hiervoor nemen? stil dus.http://www.hardware.info/nl-NL/prod...kbZiWmJTKZ8g,bGZkbZiWmJXKYMg,bGZkbZiWmJTKacg/
bedankt

Mmm, Leuke tekeningetjes:thumb:
Maare een moderne PC gebruikt die geen doorgedreven actieve koeling ? Iedereen is het er mee eens dat de meegeleverde koelers nauwelijks voldoen als koeler en er voor goede CPU koeling gegrepen wordt naar koelers met heatpipes en het enige wat daarvoor telt is zo snel mogelijk de warmte weghalen rond de CPU koeler liesft achteraan en boven, zodat je de fan's op lagere snelheid kan gebruiken (lawaai). De lucht toevoer kan je best, indien mogelijk geforceerd over je hard disk laten binnen komen, want die worden ook lekker warm. En dan mogen we de grafische kaart niet vergeten. Het ideale is een hoger debiet in dan out, maare dat zorgt voor extra lawaai. Een goede koeling begint eigenlijk bij de keuze van de kast...

Om op de vraag van TS te antwoorden, dan moet die ventilator achteraan naar buiten blazen omdat anders de verse lucht direct door de powersupply terug word weggezogen en je hebt NULL airflow

Laatst bewerkt:
Niet mee eens.
Door lucht 'weg te zuigen' creëer een lichte onderdruk, daardoor zal er op sommige plaatsen in de kast dus 'minder' lucht aanwezig zijn en waar minder lucht is wordt ook minder gekoeld.
Plaats je een fan aan de voorzijde (liefst zelfs in de zijwand ter hoogte van het moederbord) creëer je een overdruk waardoor de verse lucht overal naar toe 'gedrukt' wordt en dus overal lucht aanwezig is voor koeling.
Bedenkt maar eens waarom een processor fan in het koelblok moet blazen.
Ter verduidelijking een plaatje, weliswaar van een processorkoeling, maar ditzelfde principe gaat ook op van de kast.

koellucht.JPG

't was lang geleden maar ik heb er men ouwe boeken nog eens bijgehaald omdat deze discutie mij wat intrigeerde. :rolleyes:
1) Het is niet de lucht die de CPU koelt, maar het koelblok en de lucht koelt op zijn beurt het koelblok. Bij een actieve koeling speelt het geen rol in welke richting de lucht over de koelvinnen stroomt (enkel belangrijk bij passieve koeling), een reden waarom dit van boven naar beneden is, is om van deze airflow gebruik te maken om de power couplers naast de CPU te koelen en bij gebruik van een zij-fan heb je natuurlijk geen lucht collision.;)

2) De graad van koeling wordt steeds uitgedrukt in een delta, en de effectieve temperatuur van het gekoelde object is de omgevings temperatuur min deze delta. Het is dus crusiaal om de temperatuur rond de CPU zo laag mogelijk te houden. Dit door de warme lucht wegzuigen uit de kast ronde de CPU (en niet blazen dus)

3) De verse lucht komt best van voor en eventueel van de zijkant en deze verse lucht kan je gebruiken om andere componenten te koelen zoals de hard disks bvb.
Voila :) Zijn er geen intake openingen voorzien, niet aantrekken gewoon zoals beschreven de warme lucht wegzuigen en iets regelmatiger de kast stof vrij maken:thumb:

4) Indien er een tweede ventilator opening is onder je fan achteraan, deze best afplakken anders wordt de lucht binnen gezogen en direct weer uitgeblazen wat het beoogde resultaat ernstig in gedrang brengt.

ik heb nu deze (http://www.pcmegastore.nl/catalog/product_info.php?cPath=1_76_142_687&products_id=75030004) gekocht
zuigt of blaast deze?
en waar kan ik deze dan het beste plaatsen? voorin zit maar een klein gaatje voor 80mm, en er kan natuurlijk weinig lucht uit die 3cm breedte komen (van binnenkant behuizing naar buitenkant behuizing)
ik dacht aan de zijkant, thv de processor. anders kan hij achterin onder de voeding, of dus voorin.(onder)

Of een fan blaast of zuigt hangt er simpelweg vanaf hoe om je deze monteert.

mooi:)
en waar?
voor/zijkant boven (hoogte proc) of achter onder voeding?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan