Extra koeling plaatsen HAF 912?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThatDutchIdiot

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2013
Hallo,

Net terug van vakantie wordt ik verwelkomt op mijn snikhete kamer. Tijdens het gamen merkte ik in de avond dat de kast behoorlijk warm aanvoelde en de temperaturen zijn aanzienlijk hoger dan normaal. De kamertemperatuur zit tegen de 40 graden aan en de CPU wordt rond de 70 graden (op normale, koelere dagen zit dat rond de 40)

Ik heb de volgende computer:
CPU: AMD FX-8350
GPU: Radeon HD 7870 XT (with boost)
RAM: 8GB Corsair Vengeance (1 x 8GB)
Moederbord: Asrock 970 Extreme 3
Voeding: 600W Corsair CX600M
Case: Cooler Master HAF 912 Plus

Ik gebruik de 'standaard' koeling van de kast, een front fan van 200mm en een rear fan van 120mm. Op deze kast kan nog een 140/120mm fan aan het zijpaneel. Ook kan er bovenop nog een 200mm fan of 2 x 120mm. 120mm fans kosten geen drol en zit te overwegen om er een paar aan te schaffen, maar op welke manier is het verstandig om deze te plaatsen? De hitte zit vooral bovenin, waar de CPU zit.

Hoor graag advies!

P.s. Het 'installeren' van een fan lijkt mij geen lastig werkje. Het is toch stroom eraf, kast op, fan plaatsen en bijhorende stekkertje in moederbord steken? Of sla ik de plank dan frontaal mis?

Ja, het gaat precies zoals jij zegt. Eventueel zelf nog even de radiator aanraken voordat je binnen in je pc gaat schroeven, dan ontlaadt je jezelf van statische elektriciteit (als je al geladen bent).

Wat betreft je koeling: het meest effect ga je hebben als je ventilatoren van binnen naar buiten laat blazen die op de bovenkant bevestigd zitten. Warme lucht stijgt namelijk, en op die manier help je zo snel mogelijk de warme lucht af te voeren. Ventilatoren op het zijpaneel hebben minder invloed, meestal zie je daarmee enkel de temperatuur van de videokaart een beetje dalen.

Ik heb de zelfde kast,

Ik heb aan de voorkant de normale fan (20cm, blaast lucht naar buiten) en aan de achterkant de 12cm(zuicht lucht de kast in) fan.
Boven in heb ik er 2 bijgeplaatst, deze blazen lucht naar buiten.
Tot slot heb ik aan de zijkant nog een fan zitten die ook lucht er inzuigt, waarom? Omdat deze vlak bij de videokaart zit die dan koele lucht aan aanvoeren.

Dus twee bovenin die naar buiten blazen en eventueel één aan de zijkant die aanzuigt. Mijn videokaart met deze hitte blijft rond de 45 graden, dus daar maak ik mij geen zorgen om.

Op naar de winkel dan maar :)

Bedankt voor het (snelle) advies!

EDIT: Vanmiddag opgehaald en met een beetje puzzelen gelukt. Had er niet aan gedacht om te kijken op welke plekken op m'n mobo de connectors zaten. Past echt precies. Alleen jammer dat eentje op een CPU connector zit en dus gewoon op volle toeren blijft blazen. Maar hey, het scheelt een hele hoop temperatuur :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan