• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

extra kolommen toevoegen aan query: inhoud verplaatst zich

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandra1978

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2011
Hallo,

Ik heb een query die info haalt uit enkele bestanden (tabblad stijn+leen pz+leen talen). Allemaal met dezelfde kolommen, dus niets complex. Nu heb ik enkele kolommen toegevoegd en daar extra gegevens in gezet (kolommen S,T en U). Bij het refreshen van de query, blijven die nieuwe gegevens echter niet gelinkt aan de oorspronkelijke rij. Hoe kan ik dat oplossen?
Het is trouwens de eerste keer dat ik een query trek. Ik snap ook wel dat er in die toegevoegde kolom, geen link is met de data die ingelezen worden. Maar hoe zou ik dat dan kunnen oplossen. ZOnder uiteraard deze info in de brondocumenten te steken.

Bedankt alvast,
Document in bijlage

Bijlagen

Je legt de lat gelijk wel hoog!
Er zijn twee oplossingen. In beide is het nodig dat je in je brontabel voor elke record een unieke id hebt.
De simpele oplossing is: maak een losstaande nieuwe tabel met de nieuwe kolommen EN met de unieke id (die je dus steeds handmatig moet overnemen). Deze nieuwe tabel kun je ook aan Power Query toevoegen en dan samenvoegen/mergen met je brontabel.
De tweede methode is uitdagender. De techniek is goed beschreven door Mat Allington in https://exceleratorbi.com.au/self-referencing-tables-power-query/

Hallo pixcel,

Bedankt alvast voor de opties die je geeft. Ik ga dit volgende week eens uitproberen, deze week lukt niet meer.
Ja, ik leg de lat hoog, ik ken query's niet zo goed dus ik ken de beperkingen dan ook niet :-).

Ik laat t weten of t gelukt is of niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan