extra partitie bij tweemaal windows xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Mijn schijf is opgedeeld in twee primaire partities met op elke partitie een Windows XP besturingssysteem. Deze twee partities nemen de hele schijf in beslag. Dat hebben de Windows XP's zelf zo geregeld. Ik wil nu op mijn P 4, 256mb geheugen, NTSF indeling, een logische partitie maken. Ik wil dat zonder een extra partitiemanager te gebruiken, dus gewoon vanuit een van de XP besturingssystemen. Is dat mogelijk? Bij schijfbeheer zie ik geen mogelijkheid noch met een opdrachtregel, noch met de windows interface. Waarom kan ik van de ruimte op de bestaande partities zoals bij PM 8 geen ruimte afhalen voor een nieuwe extended/logische partitie? En, als het mogelijk is, hoe dan?

sgrav000

Zo ver ik weet is dat niet mogelijk zonder een programma, maar wel met de win xp cd (opstarten)

Dat gaat niet lukken, je had dat vanaf het begin met fdisk moeten doen.

Je hebt nu al twee primaire, wat ik vreemd vind trouwens ( of je moet twee harde schijven hebben?)

Zoals je aangaf kun je het wel met PM8 doen, dus wat let je?

suc6

Geplaatst door lokoloko
Zo ver ik weet is dat niet mogelijk zonder een programma, maar wel met de win xp cd (opstarten)

win xp cd?? zal ie toch moeten formateren!

Met de windows cd kan je een nieuwe partitie maken in een bestaande en die kan je dan later formatteren

nieuwe partitie?

Bedankt voor het meedenken.

Met de Windows XP cd-rom een nieuwe partitie maken? Ik hoop dat dit mogelijk is. Als ik met de Windows XP cd-rom opstart, krijg ik op een gegeven moment de keuze of ik de bestaande Windows wil overschrijven of niet. Dan zeg ik dus 'nee' waarop Windows dan gaat voorstellen of ik het andere besturingssysteem wil overschrijven. Ik zeg weer 'nee'. Dan zou Windows dus met een voorstel moeten komen om van de vrije ruimte op de twee bestaande partities met Windows XP erop een deel af te halen voor een nieuwe partitie. Gaat dat zo of anders?

sgrav000

opgelost

Ik ontdek nog steeds van alles bij Windows XP (in dit geval Prof). Zoals gezegd heb ik twee XP profs om bepaalde redenen geïnstalleerd. Om te switchen moet je de pc opnieuw opstarten. Dus er is altijd een hidden en een active. Het blijkt nu dat je met de active OS via Deze Computer toch in de bestanden van de hidden OS kunt komen. De hidden schijf wordt gewoon weergegeven. Dat wist ik niet. Nu heb ik geen extended partitie niet meer nodig. Die wilde ik alleen gebruiken voor het overhevelen van bestanden. Voorts is een LAN verbinding ook niet meer nodig die ik voor dezelfde doelstelling wilde gebruiken maar niet aan de praat kreeg (overigens wel ICS).

sgrav000

dat kan inderdaad in windows. Ze voor elkaar verbergen is juist veel lastiger ...

Voor de duidelijkheid. In xp zelf kan je niet ruimte van een partitie afhalen en bijvoegen bij een ander of een nieuwe partitie maken zonder dat je moet formateren. Je kan ook niet ntfs weer converteren in fat32 zonder te formateren.

Dit is juist waarom Partition Magic zo in de trek is en naamsbekendheid geniet ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan