extra partitie maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ostrobase

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2001
Berichten
133
Behalve Windows XP zijn er nog enkele programmas geinstalleerd; geen data.

Er is alleen een primaire partitie C.
Ik wil graag een extra partitie voor data maken.

Volgens andere topics in dit forum moet dat kunnen in schijfbeheer. De help-functie geeft aan:

"Klik met de rechtermuisknop op een niet-toegewezen gebied van een standaardschijf en klik vervolgens op Nieuwe partitie of klik met de rechtermuisknop op vrije ruimte in een uitgebreide partitie en klik op Nieuw logisch station."

Als ik klik zie ik echter niet de optie Nieuwe partitie of Nieuw logisch station.
Ik krijg alleen een keuzemenu met Openen/Verkennen/Stationsletter wijzigen/Eigenschappen/Help.

Wat doe ik verkeerd? Of is er een betere manier?
 
Waarschijnlijk maakt de enige partitie die je hebt gebruik van alle beschikbare ruimte. Je zult een programma als Partition Magic moeten gebruiken om deze partitie wat te verkleinen om wat extra ruimte te maken om een nieuwe partitie te kunnen maken.
 
Ik vermoedde al dat Gates dit over het hoofd had gezien en heb al een paar keer getracht GParted te downloaden.
Deze bestanden hebben extensies zoals iso; bz2, of tar.
Elke keer als ik het wil openen krijg ik de melding:

Bestandstype: Onbekend

Beschrijving: Dit bestandstype wordt niet door Windows herkend.

Ik was niet echt van plan om voor de enige keer in mijn leven dat ik 1 partitie wil maken geld uit te geven voor software. Is er andere gratis software die wel werkt?
 
Deze bestanden hebben extensies zoals iso; bz2, of tar.
Elke keer als ik het wil openen krijg ik de melding:
Bestandstype: Onbekend
Beschrijving: Dit bestandstype wordt niet door Windows herkend.

.tar bestanden zou je met winzip moeten kunnen uitpakken.
Een .iso bestand is een image van een CD die je met de meeste CD brandpakketten wel kunt branden - of anders met daemon tools kan mounten.
 
Gparted is een live cd.
Deze moet je als iso downloaden en als image branden.
 
Gparted is een live cd.
Deze moet je als iso downloaden en als image branden.

Heb ik gedaan. Totaal 52 MB
Ik zie 3 bestanden op CD

boot
syslinux
gparted 45 MB DAT-bestand

Als ik de laatste open krijg ik kladblok te zien met miljoenen tekens.
Wat moet ik hier verder mee?
 
Je moet hem dus booten vanaf cdrom.
Dus de in de bios de cdrom vooraan zetten, opnieuw opstarten met de cd erin.
 
Ik heb inmiddels begrepen dat de gebrande CD een opstartCD is.
De partitie is aangemaakt, maar is vooralsnog een "onbekende partitie".

Ik zal het morgen nog eens proberen en kijken of ik het volume de aanduiding "D" kan meegeven.

Bedankt voor de aanwijzingen.
 
Voor mensen met gelijk probleem, die de zoekfunctie gebruiken:

Zowel met GParted als in schijfbeheer lukte het niet om de neiuwe partitie een stationsletter (D) te geven. Schijfbeheer gaf zelfs de melding dat de onbekende partitie niet door Windows was aangemaakt!

Ik heb in schijfbeheer het logisch station verwijderd en gelijk weer aangemaakt om de partitie zichtbaar te maken als station D. Pas op: de partitie wordt dan gelijk geformatteerd, dus als er data opstaan ben je die kwijt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan