• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

extra voorwaarde aan een formule koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

emsz87

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Berichten
31
Hoi,

Ik heb een formule gemaakt in cel J. Daarin heb ik aangegeven:
1) Als de 'truck aankomst dag' niet is ingevuld dan houdt het in dat het nog niet is aankomen.
2) Zoek in cel F of de factuur begint met 'RMA'. Zo ja, dan heb je 2 dagen de tijd om het op te verwerken
3) Zoek in cel F als de factuur niet begint met 'RMA' en in cel E wel 'courier' bevat, dan heb je 0 dagen de tijd. Als het niet met 'courier' begint dan heb je 1 dag de tijd.

wat ik nu wil is dat de formule in cel J nog een voorwaarde aangeeft, namelijk:
Als in cel F de factuur met 'RMA' begint dan moet hij in cel G kijken of er staat 'factuur klopt', zo ja dan heb je 7 dagen de tijd om te verwerken.
Zo niet dan heb je nog steeds die 2 dagen om te verwerken. Het moet wel zo zijn dat er precies staat 'factuur klopt' en niet bijvoorbeeld 'factuur klopt vandaag niet'.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Bekijk bijlage voorbeeld.xls
 
Hoi

Probeer dit eens :

Code:
=ALS(C2="";"Nog niet aangekomen";ALS.FOUT(ALS(VIND.SPEC("RMA";F2);ALS(G2="factuur klopt";7;2);1);ALS(E2="Courier";0;1)))
 
Hoi

Probeer dit eens :

Code:
=ALS(C2="";"Nog niet aangekomen";ALS.FOUT(ALS(VIND.SPEC("RMA";F2);ALS(G2="factuur klopt";7;2);1);ALS(E2="Courier";0;1)))

Hij is goed alleen heb ik het verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde:

Als in cel F de factuur met 'RMA' begint dan moet hij in cel G kijken of er staat 'factuur klopt', zo ja dan heb je 7 dagen de tijd om te verwerken.
Zo niet dan heb je nog steeds die 2 dagen om te verwerken. Het moet wel zo zijn dat er niet precies staat 'factuur klopt' maar mag ook bijvoorbeeld staan 'factuur klopt vandaag niet'. Als de woorden 'factuur klopt' erin zit heb je dus altijd 7 dagen de tijd om te verwerken.
 
Dat kun je doen door middel van vind speciaal:

Code:
=ALS(A2="";"Nog niet aangekomen";ALS(LINKS(F2;3)="RMA";ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("Factuur klopt";G2;1));2;7);ALS(E2="Courier";0;1)))
 
EMSZ

Wat gaat er dan fout met mijn formule ?

@Assiej
Bij jouw formule komt er als uitkomst 7 als er "Factuur klopt vandaag niet". Dit is volgens mij niet de bedoeling van de vraagsteller.
 
@ Gelens: Volgens mij is dat wel de bedoeling, dit wordt gezegd:

Het moet wel zo zijn dat er niet precies staat 'factuur klopt' maar mag ook bijvoorbeeld staan 'factuur klopt vandaag niet'. Als de woorden 'factuur klopt' erin zit heb je dus altijd 7 dagen de tijd om te verwerken.
 
EMSZ

Wat gaat er dan fout met mijn formule ?

@Assiej
Bij jouw formule komt er als uitkomst 7 als er "Factuur klopt vandaag niet". Dit is volgens mij niet de bedoeling van de vraagsteller.

@Gelens:

jij had de formule goed volgens de eerste vraagstelling. maar daarna kwam ik erachter dat ik de vraagstelling niet goed had geformuleerd. Daarom heb ik de vraagstelling nu aangepast en dikgedrukt.

Assiej heeft het nu opgelost. Dank jullie beide voor de moeite!
 
Hallo,

Je hebt idd gelijk. In eerste instantie was mijn formule goed maar door de gewijzigde vraagstelling helas niet meer.
Zoals een van de vaste forumleden in zijn handtekening heeft staan : 25 % van de oplossing is het goed lezen van de vraag. :eek::eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan