extra Windows op andere hdd

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanakaris

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Ik heb een tweede interne harde schijf geplaatst (slave) .Mijn master-hdd is kleiner en vol aan het geraken .Kan ik op de nieuwe schijf nu gewoon nog eens Windows XP installeren en zo ja, zal de pc gewoon opstarten vanaf mijn huidige oudere master-hdd?

Ja dat kan en nee, de pc start niet echt meer standaard vanaf die oude Windowsschijf. Er wordt tijdens de installatie een zogenaamde dualboot aangemaakt. Na het starten van de machine verschijnt een scherm waarin je kunt kiezen welke van de twee Windows moet worden gestart.

Wat wel kan

Je kunt je map Mijn Documenten naar die andere schijf verplaatsen. Evenzo je internet files, je mail bestanden en het grootste deel van je pagefile kun je daar heen verplaatsen.

Dan krijg je weer ruimte op C:

Je kunt je map Mijn Documenten naar die andere schijf verplaatsen. Evenzo je internet files, je mail bestanden en het grootste deel van je pagefile kun je daar heen verplaatsen.

Dan krijg je weer ruimte op C:

Mee eens, je hebt hierbij als voordeel dat als je windows op een gegeven moment de geest geeft, je belangrijke bestanden behouden blijven.
Als aanvulling zou ik de meeste software die je installeerd ook op die andere harddisk parkeren om je windowsschijf zo schoon mogelijk te houden.
Als je dat gedaan hebt zou ik de oude schijf waar je os op staat nog eenmaal flink opschonen (register/defragmenteren etc. of beter nog, je windows op deze schijf opnieuw instaleren) zodat de boel weer wat lekkerder gaat lopen.

Mee eens, je hebt hierbij als voordeel dat als je windows op een gegeven moment de geest geeft, je belangrijke bestanden behouden blijven.
Als aanvulling zou ik de meeste software die je installeerd ook op die andere harddisk parkeren om je windowsschijf zo schoon mogelijk te houden.
Als je dat gedaan hebt zou ik de oude schijf waar je os op staat nog eenmaal flink opschonen (register/defragmenteren etc. of beter nog, je windows op deze schijf opnieuw instaleren) zodat de boel weer wat lekkerder gaat lopen.

Nou .... je laatste suggesties zijn behoorlijk met elkaar in tegenspraak:

.... software die je installeert op een andere schijf 'parkeren'
.... en vervolgens Windows opnieuw installeren.

Dat resulteert onherroepelijk in de noodzaak, opnieuw ook je software te installeren.
En mocht je met 'opnieuw installeren' installatieherstel bedoelen, dan worden evt. installatieproblemen op je systeempartitie hersteld, maar heeft geen 'opschoning' tot gevolg ......

Zolang er ruimte is voor minimaal Windows en je software onder windows heeft het geen enkele zin, om terwille van 'softwarebehoud' de software op een andere schijf te installeren. Bij een recovery zal ook steeds de software opnieuw moeten worden geïnstalleerd.
Wat mogelijk nog wél 'helpt' wat betreft ruimtewinst is, het virtuele geheugen te localiseren op een andere schijf of partitie.

Laatst bewerkt:
Nou .... je laatste suggesties zijn behoorlijk met elkaar in tegenspraak:

.... software die je installeert op een andere schijf 'parkeren'
.... en vervolgens Windows opnieuw installeren.

Dan heb jij of ik het verkeerd begrepen, hij wilde in eerste instantie windows al opnieuw installeren(op die 2e schijf).
Wat gebeurt er dan met je software? Ook opnieuw instaleren dus + de rest.
In dat geval lijkt het mij handiger windows op de oude schijf te laten, of opnieuw instaleren en de 2e schijf voor alle software en andere relevante data.
Hierop onderling verder op discusieren schiet die persoon niks mee op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan