Extratje 1-malig toevoegen aan de gebruikersnaam?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijn31

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2009
Hallo Helpmij,

Ik wilde een Extratje uitdelen aan de mensen die inloggen op mijn site op 1e kerstdag maar nu was mijn vraag: hoe zorg ik ervoor dat die extra 1x per gebruikersnaam op het account wordt bij geschreven?
De code dat hij iedere keer als je de pagina bezoekt een extra uitdeelt heb ik hier:

PHP:
mysql_query("UPDATE gebruikers SET extra= extra + 5 WHERE name = '". $user->name."' LIMIT 1") or die(mysql_error());

Iedere keer als ik die pagina opnieuw bezoek voert hij dus die sql code uit en mijn bedoeling was dat hij dat 1 keer per gebruikersnaam doet.

Iemand enig idee?
Alvast bedankt.
Martijn

Tijdelijk in een extra veld of tabel bijhouden lijkt mij de beste oplossing, kan op dit moment ook geen andere oplossing verzinnen... :)

Je maakt een extra veld aan in de tabel 'gebruikers' met bijvoorbeeld de waarden 1 (true) of 0 (false).

Vooraf moet je dan een controle doen of de gebruiker al dat extraatje heeft gehad:

[SQL]SELECT * FROM gebruikers WHERE name={gebruikersnaam} AND extra_gegeven=0[/SQL]

Dan kun je controleren met (volgens mij) mysql_num_rows naar het aantal rijen wat de query teruggeeft. Als die precies één rij teruggeeft, heeft die gebruiker dus geen extraatje gehad en kun je hem dus dat extraatje geven en daarna de waarde op 1 zetten. Als hij nul rijen teruggeeft, heeft de gebruiker dus al dat extraatje gehad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan