Extreem trage PC na herinstall XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo :)

2 weken geleden had ik prblemen met mijn PC dat er spontaan gereboot werd en BSOD's optraden. Ik heb toen 2 dagen memtest laten draaien en kwam erachter dat een van de 512 MB reepjes die erin zat, kapot was.
Ik heb nu nog 512 MB erin.

Vanwege de vele blauwe schermen, besloot ik ook maar om gelijk een hele schone installatie te doen, dus Masterboot herschreven, geboot van XP cd, partitie gewist, nieuwe aangemaakt en geformateerd, om vervolgens XP Pro te installeren. Niets aan de hand zou je denken.

Alleen is nu mijn PC zo traag dat ik soms het idee krijg dat ik op een Pentium 1 aan het werk ben :confused:

Ik heb een AMD athlon XP 2800 met 512 MB 400 Mhz geheugen er in , en ondanks dat het niet meer het nieuwste is, zou het toch normaal moeten draaien onder XP (wat het ook altijd gedaan heeft)

Zelfs nu terwijl ik aan het schrijven ben "bevriest" de pc soms even voor een paar seconden; net of hij heel druk is.

Het is een nieuwe installatie, met alle servicepacks en updates, up-to date NOD32 en tot nu toe alleen Nero en Office erop. Geen spyware of andere fouten in register gevonden.

Verder geeft taakbeheer, ook als de pc extreem traag is, deNiet actieve systeemprocessen rond 95-98%, dus de pc lijkt in ieder geval vanuit Windows niet echt druk te zijn.

Ik heb ook al verschillende rootkitscanners gedraaid om zeker te zijn dat het geen rootkit kon zijn (ondanks de schone format en install) en geen van allen geven ook maar een fout.

Heeft iemand nog een suggestie waar ik zou kunnen zoeken? De BIOS lijkt goed te staan, al zou ik niet weten welke instelling echt de snelheid van het systeem zo kan vertragen. (processor, FSB en overige staan op Auto)

Ideën zijn welkom :)

Dat zijn de threads, geen procenten overigens, maar dat willen de meeste niet geloven.:cool:
De bezigheid van de proc zie je bij prestaties.

Welk type harde schijf wordt er gebruikt? bij een IDE kun je controleren of die wel in DMA modus draait, in de eigenschappen van de controller waar hij aanhangt, in apparaatbeheer en de IDE ATA/ATAPI controller.

En staat de windows update niet constant verbinding te zoeken?
Eventueel de opstartitems eens nalopen met HijackThis.

Heb je ook wel alle benodigde drivers geinstallaard?

Kijk eens bij start=>configuratiescherm=>systeem=>hardware=>apparaatbeheer
of je daar onderdelen van je pc ziet die zijn aangegeven met gele uitroeptekens of vraagtekens.

Laatst bewerkt:
Iki heb even gekeken.
In apparaatbeheer geen uitroep of vraagtekens
Bij IDE controller staat DMA (mode 2)

Dat is de secundaire, waar de cd/dvdrom aanhangt waar je overigens 2 kanalen hebt, en bij de primaire? ook bij beide?

Eventueel een regfix ervoor.

Op de vraag over de windows update, heb ik nog geen antwoord gezien.
Traagheid wordt veroorzaakt door, geen drivers voor de chipset, dan worden de stadaarddrivers gebruikt, zie @mrmusic, de instellingen van de diverse controller kanalen, zie boven, en software wat mee opstart wat contact via internet probeert te maken, zoals update progjes van diverse programma's.

Gooi NOD32 er eens af, en kijk nog eens.
Gebruik de moederbord cd voor de drivers.
Zet met XpAntiSpy de boel eens beter.

De windows update heb ik nu uitgezet en ook NOD even weg, maar nog steeds traag.
Hier even wat info :

De DMA settings :

Primair IDE kanaal : Huidoge overdrachtsmodus Ultra DMA mode 2

Secundair : Huisige overdrachtsmodus Ultra DMA mode 5

Harddisk 1 ST3120022A (hier staat ook C: partitie op )
Harddisk 2 Maxtor 6L060J3 (extra harddisk voor films)

In taakbeheer geen processen die veel tijd eten. Bij prestaties schommelt CPU tussen 0 en 15%.

Logboeken bevatten geen fouten op eenmalig een fout in wisselbestand (enigste fout in 10 dagen)

Misschien dat ik eens een geheugen/processor/harddisk benchmark zou moeten draaien maar weet niet of daar tools voor zijn ...

Harddisk 1 ST3120022A (hier staat ook C: partitie die moet ook op udma 5 staan .
chipser drivers er wel op gezet

Hmm.. Ik heb idd geen drivers voor MOBO en VIA geinstalleerd... Dus de standaard Windows drivers.

Heb een KT400AV van MSI en net even de LiveUpdate geinstalleerd en die geeft updates aan voor zowel audio, LAN als VIA chipset.

Sta deze nu te laden en zal na installatie eens kijken of het helpt.

Had nl bij de harddisk en IDE controller geen mogelijkheid om die handmatig naar UDAMA 5 te zetten :)

Dat is de secundaire, waar de cd/dvdrom aanhangt waar je overigens 2 kanalen hebt, en bij de primaire? ook bij beide?

Eventueel een regfix ervoor.

Op de vraag over de windows update, heb ik nog geen antwoord gezien.
Traagheid wordt veroorzaakt door, geen drivers voor de chipset, dan worden de stadaarddrivers gebruikt, zie @mrmusic, de instellingen van de diverse controller kanalen, zie boven,

Tja , als je een vraag stelt en de reply's niet leest, dan schiet het ook niet op voor de helpers.:confused:

Tja , als je een vraag stelt en de reply's niet leest, dan schiet het ook niet op voor de helpers.:confused:

Ik had de replys wel gelezen hoor :)
Moest alleen eerst op zoek naar Everest zodat ik mijn MOBO kon identificeren. Heb er nl nooit een cd bijgrkregen dus moest alles eerst uit Taiwan downloaden.

Maar het lijkt idd de driver van de VIA te zijn. Alles werkt nu stukken sneller, dus bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan