Extreem vreemd voorval ventilator bij PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinuz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2003
Beste,

gisterenmiddag ging mijn PC een beetje raar doen. Uit de speakers kwam een soort van morse-code geluid (tuutuutuuttutututu :p) en de PC werd praktisch gezien onbruikbaar. Zelfs het bewegen van de muis ging met een halve frame per seconde. Dit duurder echter maar een minuut dus ik heb het genegeerd. Toen de PC weer fatsoenlijk reageerde, stonden op mijn toetsenbord ineens caps-lock, num-lock en scroll-lock uit zichzelf aan. Die heb ik toen weer uit gezet. Hoewel de PC het een tijdje weer gewoon goed deed, reageerde diezelfde avond allerlei Flash-elementen in Firefox niet goed. Deze zorgde er ook voor dat firefox dat soms een tijdje vast hing.

Ik heb een oude ventilator op mijn bureau staan, deze stond op dit moment aan. Nu zette ik net de ventilator zojuist weer aan, en toen gebeurde het weer. Dit keer dus meteen na het aanzetten. Precies hetzelfde als gisteren. Ik zette de ventilator meteen weer uit, maar het geluid in de speakers hield nog enkele seconden (30 ofzo) aan en ook de pc bleef net zo lang extreem traag. Na afloop reageerde het toetsenbord helemaal niet meer, maar de muis wel. Ook heb ik met succes 13GB van HDD1 naar HDD2 kunnen verplaatsen op normale snelheid. Na reboot deed toetsenbord het weer normaal.

Nu meldde ik dat net aan mijn ma, en die zei dat ze gisteren een zelfde soort ervaring had op haar laptop; ze type in google "vakantie" in en haar laptop registreerde dat met 1 letter elke 3 seconden ofzo terwijl dat nooit eerder is gebeurd. Toeval of niet, dat weet ik niet.

Misschien ook noemenswaardig; toen het zojuist gebeurd,e hadi k op de achtergrond een filmpje open (voor de muziek) in adobe media player, dit bleef tijdens het trage-pc moment en de speaker geluiden gewoon vloeiend doorspelen :confused:

Meteen de Harde schijven getest met HDTune Pro en deze melden geen enkele fout na uitgebreide error scan van 4 uur.

Kan dit dan toch de boosdoener zijn? En wat gebeurt er nou precies?

Foto0126.jpg

Ik heb ook wel eens zoiets. Als ik mijn (bureau)lamp uitzet, knetteren mijn boxen. Raar, is denk ik een klein piekje in de stroom, waar je pc op reageert.

Ik weet 't niet. Wat ik wel weet is dat 't me maar niks bevalt dat m'n pc er zo lang van vast "vriest" en m'n toetsenbord er zelfs helemaal mee ophield.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gok dat je voeding te zwak is voor heftige belasting.
Je kunt uitproberen of een andere stroom-vreter in hetzelfde
stopcontact hetzelfde teweeg brengt als de ventilator

Zo ja, dan is waarschijnlijk je voeding 300 of 350 Watt en
al gauw te zwak voor computer-uitbreidingen zoals allerlei
USB-apparaten maar ook software kan je pc overmatig
belasten. Zelfs veel webpagina zijn slecht of asociaal
geprogrammeerd en belasten de processor onnodig zwaar.
Een voeding van minimaal 500 Watt is aan te raden maar
waarschijnlijk is dat maar een deel van de oplossing.
Software-aanpassingen zijn een andere deel.
Succes.

Laatst bewerkt:
M'n voeding is 700Watt, maar wat heeft de voeding van mijn PC sowieso met een losse ventilator te maken? :eek:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

P.c.'s die crashen na inschakelen van een induktieve belasting (ventilator) , of ... storing (in/uitschakelpiek) van een doodgewone gloeilamp .

Het eerste wat ik zou controleren = de aarding v/d p.c.

De ontstoring ingebouwd in een geschakelde p.c. voeding vereist een korrekt werkende en uiteraard aangesloten aarding.

Peter

Hoe kan ik checken of mijn stopcontact geaard is dan? Heb ik zeker een metertje ofzo voor nodig? :)

Hallo

Indien je over een voltmeter beschikt , meten of je tussen de aarding en de fase +/- 115V meet .(a.c. meetbereik)

Indien niet , stopkontakt openshroeven , en visueel controleren of de aarding wel aangesloten is.

Of ... zelf een verlies creeren (gloeilamp/banaanstekkers) op het betrokken stopkontakt .

De verliesstroomschakelaar dient dan uiteraard te trippen.

Of ... indien al het bovenstaande voor u chinees is , laten controleren door een kennis met notie van elektriciteit.

Het werken aan netspanning is levensgevaarlijk , indien je niet weet wat je doet.

Peter

Laatst bewerkt:
Half Chinees half Nederlands, wat ik er wel uit op kan maken is dat het me geld gaat kosten want dat ga ik zelf niet doen :P Is het echt een probleem als de pc niet geaard is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan