Facebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

elsvd

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2015
Beste,

Ik ben een computer analfabeet en heb een vraag over face book. Mijn dochter kwam in een chatgesprek in contact met een pedofiel, kreeg naakte geslachtsdelen enzo toegestuurd. Ik deed nu aangifte bij de politie. Echter kunnen ze zonder persoonlijke gegevens van de ander weinig doen al gingen ze wel ip gegevens proberen te achterhalen want zijn gebruikte gegevens zijn allicht allemaal nep. Is er een manier om het ip van een chatgesprek op facebook van de zender te achterhalen? Nu zou het dus zijn klacht tegen onbekenden maar het zou meer zijn als het tegen bekenden kon, dan kunnen ze actie ondernemen.

Facebook weet alles en dat weet de politie ook. Zou wat zijn als jij dat moet gaan aanleveren zeg......
Maar goed, voor jou is dat niet te achterhalen.

Was eigenlijk informatief bedoeld om in de toekomst eventueel dat gelijk op te slagen. het is inderdaad ook gemeld bij fb zelf. Bedankt alvast, dat spaart me dan toch moeite en tijd uit om dat zelf proberen te achterhalen. Kon misschien zijn dat er bepaalde mogelijkheden waren tijdens gesprekken elkaars ip te zien. Bedankt alleszins.

Graag gedaan, had ik het verkeerd begrepen.....gaaf Facebook zeker wat mee doen als het goed is

En als het via het TOR-netwerk gaat, is het al helemaal niet meer te achterhalen.

eigenlijk kunnen dat soort mensen dus gewoon hun gang gaan? het komt er dus op neer dat ik beter zelf een nep account aanmaak en zo aan zijn gegevens probeer te komen als de politie er niet in slaagt. hoe hij er naakt uitziet weet ik al.Zielig....bedankt wel voor jullie advies

Helaas is het zo dat dit soort mensen veelal gebruik maken van door het eerder genoemde TOR netwerk. Dat betekend dat ze niet onder hun eigen IP adres op internet zitten, en dus IP gegevens eigenlijk bijna nooit zijn te achterhalen. Zowel als ouder, als de politie sta je vrijwel machteloos. Het enigste wat je kan doen is zoveel mogelijk informatie verzamelen en op te slaan ( screenshots van de gesprekken, ik ga er dan van uit dat deze gesprekken via de computer gingen, als het via de telefoon is gegaan, dan zijn er app's voor om screenshots te maken, of de telefoon heeft daar zelf al een ingebouwde functie, afhankelijk natuuurlijk kwa model en merk ). Als ik een kind had die hiermee te maken heeft gehad, zou ik ook denken om zelf een nep account aan te maken om dan gegevens te achterhalen. Echter dan is het wel oppassen dat je geen argwaan wekt bij degene, want dan is het snel over, en dan is het ook net de vraag of degene überhaubt juiste informatie verstrekt.

Ikzelf zie dit helaas te vaak gebeuren op diverse jongeren websites, waar ik bij 1 ervan een admin ben. En veel van dit soort internet pedo's heb geblokkeerd van de site nog voordat ze maar iets konden doen. Dus weet ook ( helaas ) hoe dit soort figuren te werk gaan..

Hopelijk gaat het je lukken eventueel nog meer informatie te krijgen, maar pas dus goed op. Je hebt er in ieder geval goed aan gedaan om het te melden bij facebook en de politie.

Bedankt borrelnoot, daar kan ik weer wat mee. Blijkbaar is het dus echt dweilen met de kraan gans open. Ik kan niet eens verwoorden welk gevoel me bekroop wetend dat je kind dat heeft moeten zien...Ik kan hem uiteraard ook deblokkeren en zelf het gesprek verder zetten. Zit er dan toevallig ene Ian Hoelen bij? Niet de zanger uiteraard, mn dochter dacht dat ze met de zanger was aan het chatten. Even laten bezinken hoe dit verder moet, ze is morgen een ganse week op schoolreis, misschien de moment hem te deblokkeren. Heb ook alles doorgestuurd naar vtm en de echte ian hoelen op de hoogte gebracht.

Graag gedaan :). Het is een zeer serieus probleem wat (te ) vaak voorkomt. Ik heb ook altijd diverse kinderen / minderjarigen geadviseerd om op te passen met wie ze toevoegen op welke website / messenger dan ook, en ouders geadviseerd hun kind in de gaten te houden hiermee, vaak vinden kinderen dat natuurlijk helemaal niks, maar veiligheid boven alles. Het gebruiken / misbruiken van een naam van een bekend persoon, door een internet pedo, gebeurt overigens niet erg vaak, omdat daar een groter risico aan vast zit. Ikzelf ben die naam niet tegen gekomen overigens. Dat je VTM en de echte Ian ook op de hoogte hebt gebracht is een goede zet, zij zullen dan uiteraard meer alert hierop zijn en proberen dit uit te zoeken.

Echt triestig hoor, heb een nep account aangemaakt, zonder vragen heeft hij mijn verzoek aanvaard. Allemaal kinderen waarmee hij bevriend is en slechts één familielid, schandalig...Of ik hem nu moet gaan benaderen of wachten op hem weet ik nog niet. 42 kinderen staan erop!

Misschien nog een voor jullie domme vraagstelling van mijn kant. ik kan ook alles melden bij de e cops. Echter vragen zij om bestanden door te mailen. Ik kan het hele gesprek met afbeeldingen terugvinden in de geschiedenis maar ik kan dit niet opslaan? Tenminste ik weet niet hoe. Ik kan wel linken opslaan of afbeeldingen of de tekst maar niet alles samen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan