facturatie orders op nul zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

willyv28

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2009
Ik heb een facturatieprogramma gemaakt onder de naam BJ1011 en op 30/06 is einde boekjaar. Ik zou een kopie nemen met alle gegevens van huidige BJ10/11 en deze BJ1112 noemen. maar voor dat nieuwe boekjaar wil ik wel gegeven van klanten, postcode en producten willen behouden, maar wel die van Orders en orderinformatie willen schrappen zodat ik met een nieuwe lei kan beginnen. Is dit mogelijk? Willy.

Je wilt dus je tabel Orders en Orderinformatie opschonen? Ik zou dat met twee queries doen: een tabelmaakquery voor de gegevens die je wilt archiveren (op datumselectie, neem ik aan) en een verwijderquery voor dezelfde gegevens. Als het goed is, kun je de nieuwe tabel en de oude tabel met een Union query dan weer 'samenvoegen' en heb je exact dezelfde records als voor de opschoonactie. Zo niet, dan heb je wel een probleem ;)

Daar ik op een kopie van BJ1011 (10/11 behouden zoals hij is op einde boekjaar) wil werken hoeft archiveren niet, hoe moet die query er dan uitzien? Het gaat er om dat ik terug wil beginnen met ordernummer 1. Willy.

Ik snap niet helemaal waar je een kopie van maakt; is dat de complete db, of een tabel? Want ik begin nu te denken dat je de db kopieert...

Sorry, voor de onduidelijkheid. Ik wil inderdaad een kopie nemen van de ganse DB en deze met BJ10/11 bewaren voor eventuele latere raadplegingen. Het is op die kopie die ik BJ1112 wil noemen waar ik de orders terug op nul wil voor een nieuwe start in een nieuw boekjaar, maar met behoud van de gegevens van klanten, postcodes en producten.

Of dit een handige opzet is kun je je nog afvragen; persoonlijk zou ik dat in ieder geval nie doen. Het gaat tenslotte alleen om de data, niet om de complete db. Maar goed, dat is jouw beslissing. Als je de kopie wilt opschonen, kun je de tabellen leegmaken. Als je dan de db comprimeert en herstelt, staan de autonummers weer op 0.
Ook voor de nummers geldt trouwens dat ik het anders zou doen; ik zou ze zelf samenstellen. Dan heb je ook het probleem niet dat de nummering moet worden gereset.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan