Facturen annuleren teller loopt door

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankie59

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2008
Ik heb een formulier met enkele sub formulieren. Hiermee kan ik perfecte facturen maken. Echter het vervelende is dat als ik een factuur annuleer of ongedaan maak. dan is de volgende wel weer een nummer hoger. Dus zit ik dan met een lege factuur. Hoe zou ik dit op kunnen lossen. Iemand een helder idee?
groetjes Frank.

Waarschijnlijk gebruik je een veld met een AutoNummering in je facturentabel. Als je dan een nieuwe factuur aanmaakt, en die vervolgens annuleert, heeft Access het record al gemaakt, en dus ook de nummering verhoogd. Als je dat niet wilt, zou je de gegevens eerst moeten 'opsparen' op het formulier, en pas opslaan als alles is ingevuld.
Je kunt bijvoorbeeld het formulier niet baseren op een tabel/query, maar de gegevens ophalen met b.h.v. een recordset die je aan het OnLoad Event hangt, in combinatie met een Insert query gebaseerd op de waarden die je met het formulier laat invullen.

Ik kan eventueel wel een voorbeeldje uploaden van zo'n constructie.
Iets makkelijker is het om geen autonummerveld te gebruiken, maar een gewoon numeriek veld, en met DMAX de hoogste waarde op te vragen, en die met 1 te verhogen op het formulier. Dan kun je het record altijd annuleren, omdat de nieuwe hoogste waarde dan niet is opgeslagen.

Michel

Beste Michel,
Zou je dat naar mij willen uploaden, ben erg benieuwd. Als dit te moeilijk voor me is kies ik voor je 2e optie. Die lijkt me wel te kunnen werken.
Alvast bedankt.

Frank

Beste Michel.

Ik heb je 2e optie gebruikt en het probleem is opgelost.

Heel erg bedankt.

MVG Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan