Facturen maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mustafakilinc

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2012
Beste,

Voor ons garage ben ik een facturenprogramma aan het maken. Ik zit nu vast waardoor ik het niet verder kan maken.

Ik heb 3 tabellen aangemaakt.
-tblKlanten
-tblWagens
-tblFacturen

Bij tblKlanten kunt u de volgende velden vinden:
- Klantnummer (id)
- Naam en Voornaam
- Adres
- Plaats
- Gsm
- Btw nr

Bij tblWagens:
- Klant (Wizard opzoeken)
- Nummerplaat (id)
- Merk
- Type
- Bouwjaar
- Chassienummer

Bij tblFacturen:
- Nummerplaat (Wizard opzoeken)
- Factuurnr. (id)
- Datum
- KM-Stand
- Omschrijving
- Prijs excl btw
- Btw 21% (berekend)
- Prijs incl btw (berekend)

Wij hebben ongeveer 10 vaste klanten. Die elk minsten 15 verschillende wagens hebben. Dus, ik zou eerst die 10 klanten willen registreren door hun gegevens in te voeren in tblKlanten. Vervolgens zal ik de wagens registreren in tblWagens, bij het klikken op het veld 'Klant' zou ik graag willen kiezen wiens wagen het is. Ten slotte zal ik bij tblFacturen de nummerplaat willen kiezen, factuurdatum, factuurnr, km-stand, omschrijving en prijs invoeren.

Met deze gegevens zou ik graag een factuur (Rapport) willen aanmaken en met het knop 'Record Afdrukken' afdrukken.
Tot nu toe heb ik gewerkt met Excel, maar het probleem is dat ik telkens de gegevens (naam, adres, chassienummer, merk, type, ...) het opnieuw moest ingeven.
Door access te gebruiken wil ik graag tijd besparen door enkel tblFacturen in te vullen (Nr.plaat kiezen, fctuurdtm, fctuurnr., km-stand, omschrijving en prijs en KLAAR). Kan iemand mij misschien helpen hoe ik dit kan aanpakken? Dus ik zou graag door enkel tblFacturen in te vullen al de gegevens (gegevens op tblKlanten & tblWagens) op mijn factuur willen zien.

Alvast bedankt,
Mustafa K.

Volgende stap ...

Goedemiddag,

Zelf zou ik aanraden er óók nog een tabel producten/diensten bij te doen.

Zoiets, qua structuur, met velden als :

-IDartikelnr
-omschrijving
-standaard prijs excl. BTW

Hierin kun je dan bijv. een prijs voor een liter motorolie opnemen en een prijs als werkplaats uurtarief, de prijs voor "klein materiaal", een prijs voor "APK keuringen" en dergelijke standaard zaken meer.

Evt. kun je ook nog een veld voor het klantnr opnemen ( als je specifieke prijsafspraken met klanten maakt ).

Je zult immers per factuur allicht enkele regels willen tonen ?

Het factuurnummer zul je via een automatische doornummering willen hebben ( bij een nieuwe het laatst gebruikte nummer opzoeken en dat ophogen met 1 ).

Had je trouwens ook al een veld voor het BTW nummer van klanten ?

Voor het overige zou 't feitelijk zijn "een kwestie van bouwen", allicht te beginnen met het ook leggen van de relaties tussen de verschillende tabellen.

Mvg,

HH

Hallo,

De prijzen zijn niet vast waardoor ik geen vaste bedragen kan geven & wij werken niet met uurloon maar met afgeleverde werk.
Er zijn velden aanwezig voor Klantennr en Btw kanten (zie 'tblKlanten'). Factuurnr. wordt automatisch genummerd.
Mijn vraag was al die gegevens op 1 rapport zou kunnen zetten. Over de inhoud is alles oke.

met dank,
mustafa

Niet meerdere regels per factuur ?

Hallo Mustafa,

Je kunt het zo inrichten dat je werkt met "standaard prijzen", maar dat je die per factuurregels zelf kunt aanpassen ( dus "een default" die je aanpast ).

Hoe zou je anders meerdere factuurregels per factuur willen maken in Access ? ( of wil je dat überhaupt niet ? )

Uiteraard kun je e.e.a. zo bouwen dat er mooie facturen uitkomen ( inderdaad als rapport ).

Overigens ... ( "een beetje vloeken in de kerk wellicht" ) ZOU je in ook in Excel kunnen voorkomen dat je steeds die naam-adres-woonplaats gegevens van klanten moet intoetsen. Dit door met een "verticaal zoeken" functie te werken, als je op een tabblad de klantgegevens netjes als records plaatst. Desalniettemin, ik zou inderdaad in principiep toch zeker wel voor Access kiezen.

Mvg,

Hans

Je prijzen staan misschien niet vast, maar je producten (voor een groot gedeelte toch zeker) wel. En daar kun je dus een aparte tabel tblProducten voor maken, met een standaard prijs. Die prijs vul je dan automatisch in als je een product kiest. Uiteraard is die prijs in je facturen tabel altijd aan te passen (als je dat zou willen), maar ik zou wel degelijk een producten tabel gebruiken.
Daarvoor geldt hetzelfde als voor je oorspronkelijke vraag: met keuzelijsten (met invoervak) kun je uit de tabel Producten (Klanten, Wagens etc) een item opzoeken, waarna de overige gegevens worden ingevuld op je formulier. Alle aanvullende velden die je in je rapport wilt zien, neem je op in de onderliggende query, en die haal je dus uit de brontabellen.

Kun je die totaal overbodige quoot weghalen? Nodeloos quooten wordt niet op prijs gesteld. En kijk zelf: mijn oorspronkelijke tekst is heel wat leesbaarder dan die quoot...
Maar ja, je moet een query maken.

Je mag de vraag nog op <Opgelost> zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan