• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

factuur samenvoegen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnsharda

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2017
Hallo allemaal,

al ruime tijd haal ik hier van alle tips en trucks vandaan maar nu kom ik er niet uit.

ik heb 2 tabbladen in excel.
Op het ene tabblad "huurders" staan huurders met adressen.
Op het andere tabblad "factuur"staat mijn standard factuur

nu wil ik de cellen a2,b2,c2 van het tabblad "huurders" automatisch laten invullen in de cellen van de factuur, dan vervolgens dit factuur printen in pdf.
Vervolgens de cellen a3,b3,c3 enz, laten invullen en printen.
ik begrijp maar niet hoe ik een soort "loop'creeer.
nog beter zou zijn als die in 1 keer zou samenvoegen en alle facturen onder elkaar zou zetten in 1 bestand.

ik weet wel hoe ik het met word kan doen maar wil alles beperken tot 1 druk op de knop.

alvast bedankt voor het meedenken.

alle ideeen zijn welkom

Je hebt geen voorbeeldbestand bijgevoegd, dat wil men hier op het Excel subforum echter wel. Kopieer je orginele Excel bestand naar een andere, vervang in dat andere Excel bestand alle privacygevoelige informatie door nep-gegevens en voeg dát bestand dan bij als bijlage bij je volgende posting.

Verder alvast een vraag, wat makkelijk zou zijn (omdat er dan geen pagina-nummer onderaan de pagina hoeft te verschijnen in de PDF, en dus alle facturen in 1 PDF gestopt kunnen worden):
Past de standaardfactuur (per huurder) op 1 enkelzijdig bedrukte pagina papier?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Laat ook even weten met welke versie van Office je werkt. De wijze van "printen in PDF" is hiervan afhankelijk.

Maak het Factuurblad even op zoals deze ingevuld moet zijn.
Tevens heeft dat blad bijna 4000 regels actief, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Waar komen Klantnummer, Faktuurdatum en Betreft vandaan?

factuurdatum =vandaag(), klantnummer en betreft komt later wel.
Het gaat hier niet om het ontwerp van een factuur maar hoe ik zo een loop moet creeeren.

bedankt Cobbe,

dit is zeker een stap in de goede richting.
Is het mogelijk om met 1 druk op de knop alle facturen onder elkaar te krijgen in pdf?

alvast bedankt

gr

john

Het gaat hier niet om het ontwerp van een factuur maar hoe ik zo een loop moet creeeren.
Lijkt mij zeer relevant voor het positioneren van de facturen in 1 pdf. Geen idiee van het het nut maar het zal.

Er is wel iets 'mis' met Cobbe's oplossing, indien gebruikt in Excel 2007 (zoals ik heb): Wil ik niet afdrukken maar kies ik voor "Afdrukvoorbeeld sluiten" dan flits ik meteen weer terug naar het afdrukvoorbeeld... Zelfde gedrag bij Afdrukken en ook hetzelfde gedrag bij gebruik van 'het rode kruisje' in het afdrukvoorbeeld. Dus Excel.exe dan maar afschieten in Taakbeheer.

Tijs.

Dat voorbeeld van Cobbe doet een print preview van iedere klant afzonderlijk.

ben zelf ook wel benieuwd hoe je in een loop van meerdere facturen 1 pdf file maakt.
Op de site staan trouwens meerdere voorbeelden van factureren met excel incl. factuurdatum en automatische factuurnummering. Welke pdf files maakt om uit te printen of te mailen.

Het is geen probleem om die loop te maken, maar waar ik wel benieuwd naar ben is de reden waarom alle facturen in 1 PDF moeten komen. Zelf zou ik een PDF per factuurnummer maken.

Tsja, het print wel makkelijk uit (de facturen voor alle abonnees/klanten in 1 PDF), maar ik zou zeker óók de mogelijkheid van individueel afdrukken er in laten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even het Path wijzigen waar je de Pdf wilt hebben.
Code:
Sub facturen()
Dim cl As Range, i As Long
Application.DisplayAlerts = False
Workbooks.Add
With ActiveWorkbook
 For Each cl In ThisWorkbook.Sheets("Huurders").Range("A4:A" & ThisWorkbook.Sheets("Huurders").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
     ThisWorkbook.Sheets("factuur").Range("B18") = cl.Value
         If IsError(Evaluate("'" & cl & "'!A1")) Then
           .Sheets.Add(, .Sheets(Sheets.Count)).Name = cl
          ThisWorkbook.Sheets("factuur").UsedRange.Copy .Sheets(CStr(cl.Value)).Cells(1)
         End If
    Next cl
    For i = 3 To 1 Step -1
     .Sheets(i).Delete
     Next i
 .ExportAsFixedFormat 0, "c:\users\johnsharda\documents\alle facturen"
 .Close 0
End With
Application.DisplayAlerts = True
End Sub

Laatst bewerkt:
@johnsharda:
Wel even rekening houden met het feit dat in het document huurderstest.xlsm van #7 het blad Huurders een spatie aan het einde heeft en dus "Huurders " heet en niet "Huurders".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan