Factuur weergeven in een rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickje1990

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2013
Hallo, ik kom er zelf even niet meer uit. Ik zal even uitleggen wat ik het liefst zou willen:

Ik wil graag een factuur kunnen printen/opslaan waarin de volgende gegevens opgenomen zijn:
Klant gegevens, naam adres etc.
Factuur gegevens incl. totaal.

Ik heb de volgende tabbelen:
tbklant: Hierin staan alle klant gegevens
orders: Hierin staan volgnummers voor de facturen, met datum en status
order details: Hier heb ik de factuur regels in staan.

Hoe zorg ik ervoor dat ik één factuur per keer te zien krijg met alle gegevens van mijn klant en de factuur zelf?

Lijkt mij een redelijk standaard rapport. Begin met een query die alle noodzakelijke velden bevat. Voer je die query uit, dan krijg je voor elk factuurdetail een eigen record,maar dat hoort ook. In je rapport ga je dan groeperen, daarbij zet je de hoofdgegevens in een groepskoptekset, en de detailgegevens in de detailsectie. En meer is het niet. Oh ja: totalen maak je met de Som formule in de voettekst op basis van je getalvelden. Dan krijg je mooie totalen.

:shocked: ik zal het proberen! snap alleen dat hele query gedeelte niet :P zelfs na de cursus is het moeilijk. Maar zoals altijd bij is het één keer gezien hebben en dan lukt het. Ik hou u op de hoogte

Een rapport moet een Recordbron hebben. Dat kan één tabel zijn, of meerdere tabellen. In het laatste geval maak je eerst een query.

Ok heb ik gedaan, maar op een rapport krijg ik keus, volgens tblklant, klopt dat?

Kan; je wilt zowiezo de facturen per klant zien. Maar zelf zou ik per factuurnummer groeperen, want dat is de unieke waarde voor je factuur(rapport). Op basis van Klant werkt prima als je een overzicht wilt hebben van alle facturen per klant. En dat is toch een ander rapport.

Oke, ik heb nu een factuur gemaakt :D echter één probleem. De order detail regels worden op het rapport van hoog naar laag gesorteerd, en ik weet niet hoe ik dit moet omdraaien. ( de laatst toegevoegde factuur regel komt bovenaan te staan op het rapport, dat staat niet erg netjes )

Dan heb je een sortering toegevoegd die verkeerd om is. In hetzelfde menu waarin je de groepering maakt (met de kop- en voetteksten) kun je ook de sortering aangeven. In dat geval gebruik je een veld dus alleen om te sorteren, niet om als groepskoptekst te gebruiken. Heb je een Autonummerveld in de tabel Factuurregels, dan is dat prima geschikt om oplopend op te sorteren. De oudste heeft dan per definitie het laagste nummer.

Ja die had ik nog niet toegevoegd, zal dat nu gaan doen ( had hem niet meegenomen in de query ) ik ga het zo gelijk proberen.

Nou het is gelukt, de factuur regels verschijnen nu in de juiste volgorde ( het ID veld ontbrak in de query en dat veroorzaakte een verkeerde volgorde. )
Nu gelijk een volgende vraag:

Hoe kant ik het rapport filteren op factuur nummer, zodat ik er maar één hoef te printen? Ik weet dat dit via een query kan maar ik ben vergeten hoe.

Zou ik doen vanaf het formulier waarop je de factuur hebt staan. Je geeft dan bij het openen van het factuurrapport de FactuurID mee als WHERE filter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan