• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Factuurnummer automatisch aanpassen, vanuit ander tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aukeuh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 mei 2019
Goedemiddag,

Ik vraag mij af of het mogelijk is om de factuurnummers die ik gebruik voor mijn boekhouding, automatisch kan verhogen met 1.
In mijn boekhoud bestand van Excel, kan ik een factuur maken, en mbv een macro knop wordt deze factuur verwerkt in een ander tabblad.

Om duidelijk te maken wat ik bedoel, heb ik het lege excel bestand die ik gebruik voor mijn boekhouding, bijgevoegd.
Bij het tabblad "factuur maken" staat het factuurnummer (2019-002), en deze wordt na het indrukken van de knop "Factuur verwerken in boekhouding", verwerkt in het tabblad "Verkoop en Opbrengsten".
Is er een mogelijkheid om het Factuurnummer in het tabblad "Factuur maken" te koppelen aan Factuurnummer in het tabblad "Verkoop en opbrengsten", en deze hier automatisch dan 1 bij optelt?

Het moet volgens mij mogelijk zijn dat een formule checkt welk factuurnummer als laatste is ingevoegd (in tabblad Verkoop en opbrengsten), en hierdoor in het tabblad "Factuur maken" automatisch het factuurnummer invoegt, maar dan +1. (dus 2019-003)

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is.

Mvg Auke

Bijlagen

Ik zou daar een functie voor gebruiken, met deze code op het werkblad "Factuur maken:
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    Cells(13, 3).Value = LastNumber
End Sub

En deze functie ergens op een module
Code:
Function LastNumber() As String
Dim sht As Worksheet, Number As Variant, iNumber As Integer
    Set sht = Sheets("Verkoop & Opbrengsten")
    With sht
        Number = sht.Cells((.Cells(.Rows.Count, "D").End(xlUp).Row), 4).Value
    End With
    iNumber = CInt(Split(Number, "-")(UBound(Split(Number, "-")))) + 1
    If CInt(Split(Number, "-")(LBound(Split(Number, "-")))) <> Year(Date) Then
        LastNumber = Year(Date) & "-001"
    Else
        LastNumber = Split(Number, "-")(LBound(Split(Number, "-"))) & Format(iNumber, "-000")
    End If
End Function

Bedankt voor je reactie!

Ik heb totaal geen ervaringen met VBA en codes e.d., maar na wat research op internet, en met behulp van jouw codes is het gelukt!
Dit is precies wat ik bedoelde.

Bedankt voor snelle bericht en oplossing!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan