• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Facuur met keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
Hallo beste mensen,

Ik zou in excel een factuur willen maken waarbij met verticaalzoeken en keuze lijsten veel gegevens automatisch worden ingevuld.

Ik zet een voorbeeld bestand als bijlage bij dit bericht:

In cel C13 wil ik een formule hebben die de datum van de factuur (vandaag) berekent + 14 dagen

In cel B14 wil ik een keuze lijst hebben die alle klanten namen geeft welke op de blad Debiteuren staat

Zodra een naam is gekozen in B14 wil ik in de volgende cellen de klant gegevens hebben:

E17 naam klant (bedrijfsnaam)
E18 Adres
E19 Postcode en woonplaats

In cel B19 wil ik automatisch de datum van vandaag hebben.

Factuurnummer in cel B17 wil ik automatisch laten oplopen zodra een nw. factuur gemaakt wordt - dit is ook meteen de laatste vraag, hoe kan ik excel laten weten dat er telkens nw. factuur gemaakt wordt?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Bekijk bijlage 188689

Tip1 gebruik de zoekfunctie!

In bijna al jouw vragen staat de oplossing of de juiste zoekterm:D

Vertikaalzoeken
PHP:
=VERT.ZOEKEN()

vandaag + 14 dagen
PHP:
=VANDAAG() + 14

vandaag
PHP:
=VANDAAG()

Een keuzelijst kan je maken dmv datavalidatie.

Het automatisch ophogen van het factuurnummer is iets lastiger want hiervoor heb je VBA nodig.

Tip2 Om de functies te begrijpen kan je ook in excel de <F1> toets gebruiken.
Tip3 Gebruik Google met de zoekwoorden factuur en excel.

Hartelijk dank

JeanPaul28, precies zoals ik het wou hebben. Zou u mij nog de stappen kunnen uitleggen wat en hoe heeft u dat gedaan?

Ik zou het graag willen weten zodat ik het in de toekomst kan toepassen op meerdere excel sheets.

VenA, bedankt voor tip 2 - dat wist ik niet :-) alweer wat geleerd!

Om gelijk te verwijzen naar de zoekfunctie is niet altijd eerlijk. Ik heb namelijk de zoekfunctie gebruikt en kwam ook wat voorbeelden tegen maar niet precies zoals ik het wou. Ik wil ook de tappen snappen om in het vervolg zelf te kunnen doen. Deze forum is bedoeld voor mensen om van elkaar te leren dacht ik?

Ik stel hier vaak mijn vragen over excel, maar nooit dezelfde vraag twee keer omdat ik echt veel heb geleerd van de forum leden en ik waardeer hun inzet en bereidheid om anderen te helpen. Verwijzen naar google is dan ook niet echt de oplossing voor alles.

In ieder geval bedankt voor je inzet met de formules en tip 2 :-)

Sorry JeanPaul28, ik zie nu nog een probleempje, bij de laatste regel van het adres, waar de postcode staat, moeten de twee kolomen van de debiteuren bestand toegevoegd worden aan 1 cel en moet dus postcode en woonplaats komen te staan. is dat mogelijk?

Laatst bewerkt:
Wat begrijp je niet, ik heb maar 2 formules toegepast, de andere zijn kopieen met een verwijzing in een andere kolom.

Uitleg

Hey JeanPaul28,

Nou, ik zou graag willen weten wat is de database / index en hoe heeft u deze opgezet

Tevens zou ik willen weten hoe heeft u de keuze lijst opgebouwd en hoe is deze niet zichtbaar zolang ik niet op de cel sta.

Ik wil dit bestand namelijk verder uitbreiden met een tweede keuzelijst voor de artikelen waarbij artikel kan uitgekozen worden mbv keuze lijst en vervolgens gezocht wordt in een aparte tabblad waarna artikel omschrijving en prijs automatisch zullen worden ingevuld.

Vandaar vraag ik naar de stappen die je hebt gedaan zodat ik dit allemaal zelf zou kunnen doen.

Alvast bedankt voor je hulp

Wat jij wil van een 2de keuze lijst is een andere structuur, dat noemt getrapte validatie , zoek eens op in google daar vind je veel voorbeelden van.
Bij jou heb ik 2 naam bereiken gemaakt, en zo als je iets in de databank bijvoegd blijft hij zich automatisch aanpassen, hiervoor gebruik ik de formule verschuiving, dit ook voor bedrijfsnaam maar alleen met een verschuiving in kolom "C"
De formules zijn index formule met een vergelijking van de naam gekozen in cel B14 voor het bekomen van de index rij, aangepast in welke index kolom er moet gezocht worden.

Bedankt

Wow, veel termen die ik niet eens ken... dat wordt nu even googlen :-)

Bedankt tot zover!

Zou je me alleen nog even kunnen helpen met de postcode en woonplaats? deze staan op twee verschillende kolomen in de debitueren blad en moeten op de factuur samen gevoegd worden

Waarom krijg ik nooit zo'n factuur? Hier hoef je alleen maar de BTW te betalen.

Dus maar een beetje aangepast. Bij het openen van het bestand wordt de factuurteller met 1 opgehoogd. De rest kan je naar hartelust bekijken en bewerken.

Bij het openen van het bestand gebeurt het volgende:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    With Sheets("Factuurnr")
        .Cells(1, 2) = .Cells(1, 2) + 1
        .Cells(3, 2) = .Cells(2, 2) & "_" & .Cells(1, 2)
    End With
    With Sheets("Factuur")
        .Cells(13, 3) = Date + 14
        .Cells(19, 2) = Date
    End With
    ActiveWorkbook.Save
End Sub

Bijlagen

Geweldig

JeanPaul28,

Super!!!!!! Enorm bedankt voor je hulp :-)

VenA,

Natuurlijk ben ik ook met jouw bijdrage blij maar de factuur teller werkt bij mij niet of ik mis iets.

Als ik de factuur (of het bestand) opnieuw open blijft het op factuur nummer 2013_3.

Moet ik zelf iets doen ergens zodat hij dat gaat optellen?

misschien VBA inschakelen of zo? en hoe?

Even het beveiligingsniveau van je macro's aanpassen. In XL2003 onder extra-macro vanaf XL2007 in het beveilingscentum (onder opties).

Super

Helemaal geweldig.

Jullie twee hebben mij allebei enorm geholpen!

Meestal als ik een vraag stel hier krijg ik een antwoord met een voorbeeld blad en kan ik adh daarvan en door het kijken naar de formule die gebruikt is wel begrijpen hoe het moet. Ik kan dan ook in het vervolg zelf een beetje creatief zijn en de rest toepassen in andere bestanden.

MAAR...... hoe jullie die keuze lijst voor mekaar krijgen kan ik gewoon niet snappen :-(

Ook al gegoogled maar toch kan ik de stappen niet volgen. Kunnen jullie mij nog daarover stap voor stap uitleg geven?

Met <Ctrl> + <F3> kan je een lijstje definiëren. Met datavalidatie kan je dan de invoer beperken tot dit lijstje. Zie ook #3. Dat je dit niet in google kan vinden lijkt mij haast onmogelijk.

VenA,

Ik zeg niet dat ik het niet kan vinden in Google, natuurlijk kan ik het vinden. Wat ik niet kan volgen zijn de stappen. Waarom weet ik eigenlijk ook niet want zo'n dombo ben ik absoluut niet maar het lukt mij gewoon niet. Ik ga het nu proberen met je trucje ctrl F3 zie wel hoe ver ik kom :-)

Ben met mijn factuur al een eind verder, heb wat cellen verplaatst en de formules gekopieerd en het werkt allemaal prima. Ook de macro heb ik kunnen instellen en nu werkt de factuur nummer prima :-)

Ik ga de tip van henryvanbeek ook even proberen, gewoon op YouTube zoeken.

Ik denk dat mijn probleem is dat ik het altijd heel specifiek naar mijn behoefte wil maken en dat lukt me niet altijd als ik gewoon de stappen na aap. Ik moet echt snappen wat ik doe en dat kan alleen een mens uitleggen -:) en dan kom ik weer bij jullie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan