Fade-in & fade-out

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yoshi

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Hallo,

Ik weet niet of het mogelijk is in Flash. Als iemand een andere oplossing ziet, eveneens welkom !

Wat ik voor ogen heb, is een tekst over het scherm laten lopen van onder naar boven. Niet zo maar een lijntje, een tekstblok. Bvb. een voorstelling van een produkt, meerdere alinea's, etc.

Tot daar toe zie ik het nog zitten. Ik zou echter de tekst onderaan langzaam willen laden opkomen (technisch noemt men dit : Fade-in), en bovenaan dus het omgekeerde (fade-out). Hoe ik deze effecten moet toevoegen is mij niet geheel duidelijk. Ik ken slechts weinig van Flash ... Maar in pure HTML zal ik er zeker niet geraken. Zoveel is duidelijk.

Deze techniek ken ik, maar beantwoord niet voldoende aan wat ik in m'n koppie heb en zou willen. Je laat daarmee een ganse tekst ineens opkomen of verdwijnen.

Ik denk echter meer aan iets zoals de aftiteling van een film die over je scherm rolt ... Met fade-in effekt onderaan het scherm, fade-out bovenaan.

Hoi Yoshi,

Dit is heel makkelijk te doen, als ik tenminste goed heb wat je bedoelt.

Je maakt een mask, zodat de tekst precies op dat gedeelte verschijnt waar jij het wilt hebben.
Vervolgens: laat de tekst door middel van een motion tween over je mask heenlopen.
Maak daarna midden in je tween van je tekst een keyframe.

(je hebt dus in de tekst layer nu 3 keyframes)

op de eerste keyframe: verander de alpha van je tekst naar 0%
op de tweede keyframe: is de alpha 100%
op de 3e keyframe: is de alpha weer 0%

Uiteraard kun je hier een beetje mee spelen en ook de tint etc. veranderen.

De fla zit erbij voor de duidelijkheid.

Veel succes!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan