Hoi Thomasje,
Ja, de platen zitten tjokvol met prachtige subtiele details (je ziet er steeds meer!), en ik kan me goed voorstellen dat je de de kijker daar rijkelijk van wilt laten genieten.
Aan de andere kant:
Behalve de details is ook de verandering van het totaalbeeld erg de moeite waard. Het infaden van de volgende plaat komt zo het beste tot zijn recht: overal gebeurt iets!
- Met pimpen van de afbeeldingen hoeft het rijke scala aan details niet drastisch weg te vallen bij een maximale breedte van het scherm van de bezoeker.
- Om in de huidige situatie een plaat van 1890*680px helemaal te zien, is dus minstens een resolutie van 1890*680px nodig. Maar ... volgens de recente statistieken zijn dat alleen de bezoekers met een scherm van 1920*1080px (10%) of 1920*1200px (2%), samen goed voor slechts 12% van de bezoekers.
- Nu zit er ook een staaf "overig" (samen: 18%) in het diagram, waar ook de mensen met een nog hogere resolutie onder vallen. Dat zullen er niet zo veel zijn, ik denk dat 3% van het totaal aantal surfers aan de hoge kant is.
- Ergo: 85% van de bezoekers kan de plaat niet in de volle breedte zien, en moet links-rechts gaan scrollen (bij elke plaat opnieuw).
- Los van de gebruiksvriendelijkheid: dat maakt het vergelijken er niet makkelijker op!

- Net als 20% van de surfers heb ik zelf een (toch niet echt klein) scherm van 1280px breed. Dan valt 610px aan de rechterkant weg, en is niet zonder scrollen te zien: dat is 1/3 van de plaat...
Hoe kleiner het scherm, des te erger dat wordt. Lang niet iedereen zit achter een desktop: tablets zijn behoorlijk in de markt gekomen. Een bezoeker met een groot tablet (1024*768px) ziet maar de halve plaat (het kenmerkende en beeldbepalende huisje is niet te zien):
Bij een klein tablet (800*600px) moet behalve L/R scrollen (3 keer naar rechts) ook nog naar beneden gescrolld worden, want de hoogte van 680px past er dan ook niet op!
Over mobieltjes (in landscape-oriëntatie: 480*320px) hoeven we het dan niet te hebben ...
480*320px
480*320px: scrollen maar
De mobielers moeten dus 8 keer scrollen om 1 plaat te kunnen zien (eigenlijk 12 keer om ook alles van de onderkant te zien) > bij 7 platen is dat 56 of 84 keer scrollen. Zouden ze nog aan kijken toekomen?
=======
Wat nu?
Ik denk dat er een
en-en mogelijkheid is:
- Het carrousel staat standaard op de schermbreedte van de bezoeker, en zo werkt de platenwisselaar/fader ook.
- Er onder staan (behalve de bedieningsknoppen voor het carrousel) nog twee extra knoppen: "Toon alle afbeeldingen onder elkaar op schermbreedte" en "Toon alle afbeeldingen onder elkaar op ware grootte".
- Kies je voor één van die twee, dan verdwijnt het carrousel en komen de afbeeldingen onder elkaar op het gekozen formaat: dan kan je rustig vergelijken.
- De knop van het gekozen formaat is dan weg, en daar komt een knop "Toon carrousel" voor in de plaats: om terug te kunnen. De andere formaat-optie is nog steeds aanwezig.
Dit is heel makkelijk met css en wat javascript te realiseren (en is nauwelijks extra werk).
Het echte werk zit 'm in de bedieningsknoppen en de instellingen: autoplay-forward/stop/autoplay-backward, 1 vooruit, 1 achteruit, terug naar begin, heen naar laatste, al of niet met auto-start, herhaalfunctie aan of uit, instelling wisselsnelheid, enz.
- Bij dit alles komt dan het in- en uitfaden (en het onthouden waar je zit).
- Een aantal van de instellingen zal je niet nodig hebben, maar ik wil er meteen een universele slider met diverse opties van maken.
Intussen begint het zachtjesaan te lukken (er zal nog wat tijd overheen gaan: in principe is het niet zo moeilijk, maar de combinatie-mogelijkheden van de opties maken het complex).
Wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet,
CSShunter