Fair use policy

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKrale

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2003
Wie weet wat Fair use policy betekend, deze tekst staat bij veel internet provider onder de kop dataverkeer.
Ik heb bij verschillende providers gekeken maar ik kan nergens een uitleg vinden.

'Fair Use Policy' gebruikt een provider om jouw data-limiet en bandbreedte zo vaag mogelijk te houden.

Het is dus de bedoeling dat jij niet zoveel bandbreedte gebruikt dat andere gebruikers daar last van hebben. Dan kan je dus ook nooit over je data-limiet heen gaan.

Doordat providers die van een Faire Use Policy gebruik maken dus geen keiharde getallen noemen kan je als gebruiker niet precies weten hoeveel bandbreedte je mag gebruiken. Maar het komt er dus op neer dat je niet dag en nacht aan het downloaden bent.

Als de provider vindt dat je over het limiet heen gaat zal je een mailtje ontvangen met een waarschuwing oid.

Bij Chello hebben ze ook zoiets.
Daar hanteren ze globaal dat je 5 gig per maand aan dataverkeer mag genereren. Maar zoals gezegd globaal. Ik heb wel eens maanden dat ik erover zit, soms ook minder.
Ik weet van mensen die een "dreigende" brief hebben gehad omdat de 24/7 de pc aan hadden staan en aan het down/uploaden waren.

Crash, ik denk dat je met 5 gig per dag ook problemen met chello krijgt.

Geplaatst door martin van de mortel
Bij Chello hebben ze ook zoiets.
Daar hanteren ze globaal dat je 5 gig per maand aan dataverkeer mag genereren.

Crash, ik denk dat je met 5 gig per dag ook problemen met chello krijgt.
5 gig per maand bij Chello.:rolleyes:
Heb dat soms in een nacht binnen.:D

Ik zit nu ±4 jaar bij Chello en heb (nog) geen brief of mail daarover van ze gehad.
Ik laat toch regelmatig m'n pc 24/7 downloaden.
Ik weet niet hoe het met die nieuwe abbonementen van Chello zit.
Daar zijn dacht ik wat ander regels voor.

Ik heb wel een kennis die een brief van Chello heeft gehad.
Daar stond in dat ie bij de top 300 gebruikers stond en dat ie z'n down/upload gedrag moest aanpassen.
Nooit meer wat van gehoord en hij down/upload vrolijk verder.:)

Fair use policy

Een fair use policy (eerlijk gebruik) geeft aan dat degene die een bepaalde dienst aanbiedt bijna geen beperkingen stelt. Echter indien gebruikers van deze dienst meer dan gemiddeld 'verbruiken' (en daardoor de gedeelte dienst zwaar belasten) zal de aanbieder ingrijpen.

Een fair use policy wordt vaak gehanteerd bij ISP's (internetproviders). Hierbij worden vaak de zware gebruikers aangepakt, omdat zij de snelheid en bereikbaarheid voor anderen aantasten.

in theorie komt het er op neer zolang je niks hoort hoef je je geen zorgen te maken.
de meeste providers zijn niet moeilijk met de de regeling zolang je geen overlast bezorgt op het netwerk door extreem veel te downen en uppen.
waar een hoop providers ook niet erg blij mee zijn is het downen en uppen in de drukke uren zo tussen 19:00 en 23:00 dus beperk je grote dowloads evt tot snachts ( evt met download manager time gestuurd ) of in de ochtend uren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan