Falende HDD: tips nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

turbonl64

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2008
Goeiendag,

Gisteren liep plotseling mijn desktop pc vast gevolgd door een abnormaal geluid dat duidelijk kwam van een harde schijf; er zitten 2 interne schijven: 1 kleine Samsung schijf voor de windows 7 installatie en een andere van onbekend merk voor bestanden en programma's Tijdens rebooten kwam er als gevolg van het vastlopen een ntldr fout bij. Het vastlopen van de schijf had blijkbaar de boot waardes in de bios overhoop gegooid, want bij alles terug juist in te stellen bleek de windows schijf in orde te zijn en de data schijf die faalt.

Nu, die schijf heeft het niet volledig begeven. Na even de kast opengedaan te hebben en de bekabeling te vervangen hebben, bootte hij terug. Echter gaf dit valse hoop: enkele minuten in windows en de schijf ging uit, om enkele seconden later terug aan te springen enzovoort. In die enkele minuten kan ik wel kleine bestanden kopieren naar een externe schijf, maar volledige programma's van tientallen GB's is ondoenbaar. Daarbij loopt het systeem ook vast na een aantal cycli van crash&boot vd schijf. Ik heb uit vrees voor verdere hardware schade de schijf ontkoppeld/

Gezien de schijf zeer abnormale geluiden maakt, vooral vlak voor hij gaat crashen, lijkt me het geen voedingsprobleem ofzo. Mijn eigen vermoeden is dat de schrijfkop kapot is aangezien data lezen/kopieren nog mogelijk is. Zeker ben ik niet.

De belangrijkste bestanden heb ik al kunnen kopieren, maar ik zou willen weten of er een manier is om de volledige programma's er uit te halen. Enkele vragen hier rond:
-Is er een manier om de schrijfkop uit te schakelen en zodoende crashes proberen te voorkomen?
-Zijn er andere manieren misschien die ik zelf kan proberen om de crashes te kunnen voorkomen?
-Wat kunnen de gevolgen zijn voor de rest van de hardware door zo een falende component in het systeem te hebben? Zijn er risico's?
-Aangenomen dat ik de volledige programma's er uit krijg, kan ik dan deze kopieren naar een andere, lege HDD (wss ander type), deze dezelfde letternaam geven en de bestanden onder hetzelfde pad houden als de oude situatie. Met andere woorden: gaan die programmas dan werken alsof er niets gebeurd is? Of is dit ijdele hoop?

Windows versie is W7 Ultimate. Ik denk niet dat een lijst van de hardware nodig is in dit geval, maar laat het weten indien toch.

Laatst bewerkt:
Lees de smart status eens uit met hdtune, maar ben bang dat het vervangen gaat worden.

Na de hele beschrijving van het probleem gelezen te hebben kom ik maar tot 1 conclusie en dat is dat het motor-lager van betreffende schijf kapot is.
Dat verklaart mijns inziens dat het probleem na enige tijd telkens weer de kop op steekt, de temperatuur van de schijf loopt op.
Bij een defecte lees- / schrijfkop hoor je veelal doorlopend een krassend / schrapend geluid.

Om op je vragen terug te komen:
1) Nee, voor zover mij bekend niet, tenminste niet voor de hobby-matige gebruikers als wij zijn, ik heb er tenminste in 25 jaar nog nooit van gehoord maar ben ook geen pro.
2) Denk het niet, zodra de schijf in bedrijf is zal de temperatuur van de schijf oplopen..
Optie is om deze 2e schijf in een ext. usb-dock te zetten met een tafel-ventilator erop gericht om de temperatuur lager te houden. Wellicht kun je zo wat meer tijd winnen om de grotere bestanden veilig te stellen.
3) Ja, er zijn zeker risico's. Als het systeem vast loopt en je moet het uitzetten m.b.v. de Aan- / Uitschakelaar kan dit ook schade veroorzaken aan de andere HDD waar je Win7 op staat.
4) Nee, dat gaat niet lukken omdat de hardware van de schijf niet fysiek 100% gelijk is. Je zult programma's waarvan de data en programma-bestanden op betreffende schijf staan opnieuw moeten installeren.

Niet helemaal met scrapheap eens.

1) Als het al kan dan heeft het geen zin, want zonder leeskop kun je geen data lezen en is de schijf net zo onbruikbaar als dat hij niet aangesloten was.

2) Goed idee van scrapheap

3) Ben ik niet helemaal mee eens. Dat gold voor hele oude schijven (15 jaar en ouder). Windows of bestanden kunnen natuurlijk wel corrupt raken door zo'n aktie, maar de hardware blijft wel intact

4) Dat gaat dus wel lukken. Voor Windows is de schijfletter en pad belangrijk. Als die gelijk zijn dan werkt 99,9% van de software weer

Mocht je overigens nog gehecht zijn aan de data, dan vooral niet verder blijven experimenteren en de schijf opsturen naar een erkend datarecovery bedrijf. Die kunnen hier als enige nog iets mee, en elke keer dat je de schijf opstart maak je de schade groter en de kans op herstel kleiner.

Hartelijk dank voor de reacties. De programma's zijn niet van uitzonderlijke waarde en kunnen altijd opnieuw geinstalleerd worden. Maar gezien de grootte van deze programma's en gezien de instellingen opnieuw gedaan moeten worden, wil ik het toch eerst zo proberen.

Mijn eerste gedachte was een image maken van de harde schijf, maar dat gaat niet gezien dat een proces van minstens een paar uur is en de schijf dan al lang enkele keren is uitgevallen.

Het idee om de schijf uit de kast te zetten en te verbinden met usb en zorgen voor koeling spreekt me erg aan. Ik heb geen sata naar usb kabel, maar ik neem aan dat je zoiets wel kan vinden in bv. mediamarkt.

Ik hou jullie op de hoogte!

Ik gebruik deze dock, voor 2,5"en 3,5" SATA-schijven via usb3, werkt super...:thumb:

In reactie op RogerS:
Windows of bestanden kunnen natuurlijk wel corrupt raken door zo'n aktie
Dat was ook precies wat ik bedoelde maar nu ik het terug lees zie ik dat het overkomt als dat de hardware beschadigd raakt en dat is meestal niet het geval hoewel ik het al meermaals meegemaakt heb dat een SSD na zo'n actie ter plekke overlijdt..

Hallo

Crystaldiskinfo is volgens mijn ervaring ook een betrouwbaar prg om de status van de harddisk uit te lezen.

Sluit deze h.d.d. aan op een korrekt werkend systeem , en begin eerst met de eventueel voor u belangrijke data uit te lezen...

Volgens mij zijn de platters beschadigd ... zul je zelf wel zien als je de info krijgt van crystaldiskinfo...

Normaal gezien moet deze goed zijn ... caution of bad is uiteraard niet o.k.

Persoonlijk gebruik ik dit :

http://www.benl.ebay.be/itm/New-USB...893853?hash=item4af1c6705d:g:gCEAAOSwVL1WERqR

Met sata - i.d.e. 2.5" - i.d.e. 3.5" als aansluitmogelijkheid , kost bijna niks.

Peter

Er was dus blijkbaar geen backup... nog net mazzel gehad.. dus...

Dus een update: Ik heb geen dock gekocht. Ik heb eigenlijk niet veel tijd doorheen de dag en de momenten die vrij zijn, zijn helaas veelal na sluitingsuren... . Ik heb wel de schijf buiten de kast gelegd en een ventilator er op gezet. Dat lijkt de draaitijd voordat het uitvalt, te verlengen. Ik heb enkele programma's er uit kunnen krijgen.

andre@home zei:
Er was dus blijkbaar geen backup... nog net mazzel gehad.. dus...
Van de echte onmisbare bestanden is er wel degelijk een backup in de cloud. Maar inderdaad, nog net mazzel gehad om enkele honderden familie foto's er uit te slepen. En trouwens nu ook enkele programma's, hoewel dit niet makkelijk was.

VDK_P zei:
Hallo

Crystaldiskinfo is volgens mijn ervaring ook een betrouwbaar prg om de status van de harddisk uit te lezen.
Ik heb het geinstalleerd. Wanneer de schijf draait, staat er nergens caution of error (bij die specifieke schijf). Als de schijf niet draait (omdat het uitgevallen is), lees hij de schijf niet (redelijk logisch ook). Interessant is dat het programma een externe schijf een caution gaf. Deze geeft voorlopig nog geen problemen, maar ik zal deze uit voorzorg vervangen. Naast natuurlijk de falende schijf. Het lijkt er mij op dat de platters niet stuk zijn, maar dat een component ergens overhit geraakt. Misschien de electromotor die de platters doet draaien? Want het "spingeluid" klinkt doffer bij momenten dan voordat de schijf begon te falen.

Vraagje rond de programma's terug werkend te krijgen op een andere schijf: ik heb nog een interne schijf rondliggen, maar daar staan bestanden op. Is het voldoende om de schijfletter te veranderen en zorgen dat het pad voor de programma's hetzelfde blijft om de programma's aan het draaien te krijgen, of moet de schijf eerst geformatteerd worden?

Laatst bewerkt:
Je hebt dus echt mazzel gehad... dat je de rest nog kunt redden...
Blijkbaar waren ook zij.... "bijna" echte onmisbare bestanden....anders was dat niet nodig geweest.
Er bestaan geen halve backups.... je hebt een backup of je hebt hem niet...
Dus je hebt bewust voor dit risico gekozen zo te lezen en heb je dus meer mazzel gehad dan velen die die kans niet meer kregen...

Wel fijn dat je ze nog terug hebt, data verlies gun je immers niemand.

Je hebt dus echt mazzel gehad... dat je de rest nog kunt redden...
Blijkbaar waren ook zij.... "bijna" echte onmisbare bestanden....anders was dat niet nodig geweest.
Er bestaan geen halve backups.... je hebt een backup of je hebt hem niet...
Dus je hebt bewust voor dit risico gekozen zo te lezen en heb je dus meer mazzel gehad dan velen die die kans niet meer kregen...

Wel fijn dat je ze nog terug hebt, data verlies gun je immers niemand.
Ja kijk, dat is eigen verantwoordelijkheid he. Ik wist inderdaad dat ik de schijf verder zou kunnen verrekken door het te laten bollen, maar aan de andere kant: programma's kan je opnieuw installeren (de configuratie zou wreed irritant geweest zijn voor een paar dagen) en foto's kan je opnieuw trekken. Ik wil ze daarom niet kwijt, maar de waarde overstijgt niet de prijs om ze door een professioneel bedrijf er uit te laten halen. Ik geef zeker toe dat het 'luiheid' is dat er voor zorgde dat ik van die foto's geen backup gemaakt hebt. Iets wat trouwens nu al verholpen is.

Maar ja, ik geef toe dat het mazzel is :o.

Nog een kleine update betreffende de schijf: hij houdt het ongeveer een half uur nu uit voordat hij uitvalt. Nu valt hij uit en blijft hij ook blijkbaar totdat ik de power kabel uittrekt en terug insteek. In die tijd kon ik wel gewoon door de bestanden bladeren, wissen en bestanden er op zetten. Ik denk echt niet dat het aan de schrijfkop (wat mijn eerste vermoeden was) of dat het de platters zijn. Het lijkt de motor te zijn zoals scraphead aangaf. Nu, die schijf is niet belangrijk meer; alles wat ik wou hebben ervan is gekopieerd. Ik zou juist nog moeten weten of een andere schijf met bestanden er op moet geformatteerd worden, of dat het volstaat om de letter te veranderen en zelfde pad te behouden om de programma's werkend te krijgen zonder problemen.

Laatst bewerkt:
Zoals ik al aangaf. Voor programma's onder Windows zijn enkel de schijfletter en pad belangrijk. Deze moeten hetzelfde zijn aan de informatie (meestal registry) die staat opgeslagen tijdens de installatie.

Ik heb de schijf vervangen. Voorlopig met een oud exemplaar (19.000 werkuren volgens crystaldiskinfo en als ik goed herinner aangekocht in 2006), dus ik zal binnenkort een gloednieuwe drive bestellen.

Ik heb de letter en paden fatsoenlijk ingesteld. Functioneel geen enkel probleem met de programma's, dus daar ben ik zeer blij om. Ik merk wel duidelijk een langere boot tijd voor de programma's, maar nogmaals een oude schijf die vervangen zal worden.

Software matig was het vervangen poepsimpel. Hardwarematig was andere koek met veel te veel draden in de weg, maar bon toch gelukt. Met het oog op een nieuwe drive wil ik wel bekijken wat de beste positie zou zijn van de drive om te voorkomen dat die ergens in een te hete positie ligt. Ik heb een paar foto's gemaakt:

Wazig maar niet te wazige foto van systeem, met harde schijven rechts onder gestackt:
IMG20160414215010.jpg

Betere foto van positie van harde schijven. De onderste is de windows partitie, de bovenste de nieuwe oude data disk:
IMG20160414215002.jpg

(en mijn excuses voor de veel te hoge resolutie wat ik nu pas merk...) De losliggende kabelzooi terzijde (die leg ik nog wel netjes terug), gaat deze opstelling een probleem geven betreffende hitte?

(en ja, ik moet dringen stof vegen in die kast :o)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan