Fan maakt veel herrie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brianpel

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Ik heb een zelf(naja een zelf iemand anders heeft dat voor mij gedaan) maar een van de fans maakt veel herrie!(procesor of voeding) Maar hoe kan ik testen welke het is.? Ik denk zelf die van de procesor(Celeron D 2.80 Ghz)Maar als ik deze wil vernieuwen,Kan ik dat zelf doen? Want heb het nog nooit gedaan. Mijn moederboard is een MSI 865PE Neo2-v.. Met volgens mij de standaard fan voor de procesor en voeding is een 350 Watt.

Groeten Brian

de makkelijkste manier om dit te testen is even met iets de fan van de cpu tegenhouden terwijl de pc draait (voor 1 sec ofzo). Aangezien je niet veel ervaring hebt met dit soort werk, lijkt het mij het makkelijkst om je cpu fan gewoon te vervangen (of te laten vervangen als je het zelf neit aandruft). Het vervangen van een cpukoeler is een fluitje van een cent, maar het moet wel goed gebeuren. Laat het eerst iemand doen met ervaring en let goed op. De volgende keer kun je het zelf ook.

Het kan een probleem zijn als alles aan elkaar vast zit. De fan kan aan het koelelement vast zitten en het koelelement aan de processor door middel van een sticker. Stel dat het handeltje om de processor los te kunnen koppelen dan helemaal onder het koelelement zit dan is het zo goed als onmogelijk om dat gemakkelijk te doen. Ook schroefjes zijn heel erg lastig omdat er dan metaal splinters van het zachte aluminium komen. Deze moeten goed worden weggezogen. Voor schroefjes heb je bij een andere fan weer niet altijd de goede maat en moet je soms lijmen.

De fan van de voeding is wel meestal goed te vervangen, Zou dit het euvel zijn dan had je dat toch kunnen horen aan de achterkant van de kast? Pas op voor hoogspanning die op sommige condensatoren blijft staan. Je kunt de voeding dan meteen ook schoon maken. Met wattenstaafjes en een kwastje. Misschien veroorzaakt vuil dit probleem wel of er is geen reden tot zorg omdat er iets is gaan trillen. Maak allereerst de kast maar eens open (eigen risico) en bestudeer het eens goed terwijl de computer werkt.

Ventilatoren voor voedingen zijn heel vaak dezelfde, misschien kan je dus aan een gebruikte komen en de fan voor een processor neem je even mee naar de electronica of computerwinkel om daar goed te kunnen vergelijken. Je kunt allicht een stil exemplaar kopen zodat je er op vooruit gaat. Zoals gezegd: kijk eerst maar wat het probleem is en of het goed demontabel is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan