Fan of waterkoeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

BasM15

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2013
Hallo.
Ik zit te twijfelen aan waterkoeling of een hoge kwaliteit cpu fan. Wegens dat ik op mijn pc nogal zware Games speel wil ik dat deze optimaal gekoelt is. Enkel is de vraag hoe? Ik heb nu een Cooler Master evo en een HAF 912 Case bet de coolers die er al inzaten. Ik ben van plan er nog 2 fans boven intezetten. Maar welke richting moeten de fans blazen etc en wat zijn de gevaren van waterkoeling.

Hoi Bas,

In de regel kun je stellen dat een goede set waterkoeling beter koelt dan luchtkoeling.
Niet alleen worden hoge temperaturen omlaag gebracht, maar het verschil word dus ook kleiner, en dit komt de levensduur ten goede.
Alles wat warm word, zet uit, ook de electrische componenten, koelt die weer af, krimt het.
Die temperatuurverschillen kunnen op den duur voor breukjes in de electrische verbindingen veroorzaken.
Wat de gevaren zijn van waterkoeling is natuurlijk lekkage, dus zorg voor een goede kwaliteit waterkoeling.
Als je met een actief gekoelde radiateur werkt, moet je natuurlijk ook opletten dat de fan werkt, en stofvrij houden.

Wat de plaatsing van de fans betreft, is denk ik een kwestie van uitproberen.
De klassieke opstelling van de fans zijn gericht op een goede airflow, dus die aan de voorzijde zuigt in, die aan de achterzijde blaast uit.

ik zou kiezen voor luchtkoeling, want als je de pc niet overklokt heeft waterkoeling weinig nut.

Hoi BasM15,

Ik heb persoonlijk nog nooit van dit merk gehoord, en heb er dus ook geen mening over of dit een goed setje is.
Wat ik wél weet dat er setjes zijn die een stuk goedkoper zijn, en van een gerenommeerd merk, zoals Corsair, of Zalman...maar er zijn er nog wel meer.
Kijk eens op DEZE pagina, een review van allerlei verschillende setjes, en merken.
Je kunt het eigenlijk zo gek maken als je wil, van alleen een processorkoeler, tot aan een heel watergekoeld systeem...maar dat is in mijn ogen een beetje overdreven,en voor puristen misschien.

EDIT: Meneer dennisdennis12 heeft wel een punt, de moeite waard om een en ander te overwegen.

Laatst bewerkt:
Bas,

Als je twijfelt tussen lucht en water, neem je toch gewoon een kant en klare corsair h100i? Het is een water koeler en hij is beter dan lucht, maar het kost je een stuk minder tijd en geld. Het is zo veilig als het wezen kan en het ziet er ook nog eens tof uit!

Laatst bewerkt:
ik heb zlef eerst luchtkoeling gehad en nu heb ik watekoeling
waterkoeling is zeker beter want je cpu wordt niet warmer dan rond de 30 graden tegenover een luchkoeling die dan juist harder moet werken om je cpu op een lage temp te houden
misschien kost et een paar centjes meer die waterkoeling maar het is het meer dan waard

GR.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan