Fan plaatsen en waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kabebanaan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jun 2001
Hallo,

Hier een leek op het gebied van koeling/ventilatoren.
Ik heb een pc in mekaar laten zetten met een ASRock K7S41GX moederboard met een AMD Sempron 2400+ processor. Volgens mij is er destijds 1 fan geplaatst.

Ik heb er zelf 2 harde schijven in geplaatst, die wel aardig dicht bij mekaar zitten.
Regelmatig gebeurd het dat mijn pc afslaat doordat de temperatuur te hoog wordt.
Het is een koelprobleem .... heb dat geprobeerd door de wand van de pc-kast eraf te halen en een grote ventilator te gebruiken van de slaapkamer. De pc blijft dan wel draaien.

Nu wil ik een casefan gaan monteren ..... zelf nog nooit gedaan, en kan dus wel wat advies gebruiken.
Waar plaats ik zo'n fan en waar ga ik 'm op richten? (Op de processor of op de 2 harde schijven?)

Alvast bedankt voor je reaktie.

Onderzoek eerst eens wat er te warm word,
http://www.almico.com/speedfan428.exe
Want een case fan gaat meestal niet helpen als de processorkoeling slecht is, dan moet je eerder daar de oorzaak gaan zoeken.

Je kan de kast temperatuur laten dalen door vanachter in je kast lucht uit te zuigen en vanvoor lucht aan te halen. Normaal zijn er uitsparingen voorzien waar je de fan kunt plaatsen.

CPU is op het moment 63 graden...... zal dat de boosdoener zijn en wat kan ik hiertegen doen?

Laatst bewerkt:
63 graden is normaal niet dramatisch maar het kan wel zijn dat in de bios ingesteld is dat je pc moet afspringen bij cpu 65 graden.

Je kan dan of te wel eens in je bios gaan neuzen.
Meschien zit er ook veel stof rond de cpu.

Hoe warm zijn je harde schijven die mogen normaal iets van een 50 graden maximum hebben.

lamp zei:
Hoe warm zijn je harde schijven die mogen normaal iets van een 50 graden maximum hebben.

Schijven zijn 37 en 42 graden .... moet kunnen dus.
Ik zal vandaag de kap eraf halen en de boel stofvrij proberen te maken.

Een goede tip om de kap er es af te halen en schoon te maken, BLAZEN!!!! niet zuigen met de stofzuiger!!Ikzelf zou een fan plaatsen direct ónder de voeding op de achterkant(binnen) monteren

whittey zei:
Een goede tip om de kap er es af te halen en schoon te maken, BLAZEN!!!! niet zuigen met de stofzuiger!!Ikzelf zou een fan plaatsen direct ónder de voeding op de achterkant(binnen) monteren

beetje oftopic maar wat is daar mis mee als je de electri der af haalt?

num1wr82 zei:
beetje oftopic maar wat is daar mis mee als je de electri der af haalt?

Heb jij wel eens een stofzuigerzak open gemaakt op zoek naar opgezogen jumpertjes bijvoorbeeld??

maestro12 zei:
Heb jij wel eens een stofzuigerzak open gemaakt op zoek naar opgezogen jumpertjes bijvoorbeeld??

nope, maar ik doe het eigenlijk altijd Heb ook weleens gehoort over de statische electi ofso van de stofzuiger. is dat waar?

En ook dat klopt, het ligt een beetje aan de construcite van de stofzuigermotor, maar ga er veiligheidshalve maar van uit dat alle stofzuigers daar mee behept zijn.
Een kwastje en een beetje perslucht (spuitbus) zijn een stuk veiliger.

maestro12 zei:
En ook dat klopt, het ligt een beetje aan de construcite van de stofzuigermotor, maar ga er veiligheidshalve maar van uit dat alle stofzuigers daar mee behept zijn.
Een kwastje en een beetje perslucht (spuitbus) zijn een stuk veiliger.

ok nou ja bedankt weer wat geleert ik vraag maar niks meer anders ga ik een beetje offtopic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan