Fan vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joerii14

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2007
Beste Helpmij'ers,

ik wil graag mijn fan van de voeding gaan vervangen omdat deze zeer luidruchtig is.
hoe kan ik dit het beste doen ? heeft u nog tips.

met vriendelijke groet,

J.v.Grimbergen.

de fan van je voeding vervangen?
ik persoonlijk zou het niet echt riskeren om dit te doen, aangezien dit met lassen vast zit.
Dus tenzij je dit kan zonder de andere dingen te beschadigen zou ik het helemaal niet doen. Het beste is gwn een nieuwe voeding kopen.

Ik weet trouwens niet of je een aparte fan voor je voeding kan vinden :s

Niet elke voedingfan zit met solderingen (geen lassen) vast. Er zijn er ook die gewoon met een stekkertje aangesloten zijn. Een voedingfan kun je vervangen indien je handig bent met solderen en weet wat je doet.

Let op
Ook al is de stroom van de voeding af, op sommige interne onderdelen kan nog hoge stroom staan!!!

Laatst bewerkt:
solderingen, lassen, voor mij toch allemaal etzelfde... ge kunt et er ni zo maar uittrekken.

Cool, wist ik niet. maar ik weet nog steeds niet of zo'n fan apart verkrijgbaar is...
Ik heb het nog nooit gezien dus...

Zijn meestal 80x80mm fan's voor een wat oudere voeding. Moderne voedingen hebben gotere fan of twee erin zitten. 9, 12 of 14cm groot zijn er. Deze kun je bij een goede pc zaak kopen.

Hallo

Weet niet welke specifieke tips je wenst , maar zo doe ik het :

P.c. volledig spanningsloos en openen

Voedingsspanning v/d harddisk afkoppelen.

Volledig stofvrij maken d.m.v. luchtdruk (compressor) , dit in tegenovergestelde richting v/d normale airflow. (motherboard , voeding , aanzuigopeningen , ventilatoren ,c.p.u. koelblok ,etc...)

Uiteraard de ventilatoren mechnisch blokkeren .

P.c. opstarten en controleren of alles o.k. ---> indien ja , alles terug monteren , voedingsspanning harddisk niet vergeten.

Vervangen ventilator voeding ---> voeding demonteren , openen en nieuw exemplaar monteren. (soms is enig soldeerwerk vereist)

Een nieuwe ventilator kun je kopen in elke deftige elektronikawinkel.

Let op : In een p.c. voeding zijn dodelijke spanningen aanwezig , dus enige voorzichtigheid is geboden .

Indien al het bovenstaande voor u chinees is , niet zelf aan beginnen , maar laten doen door iemand met wel de nodige ervaring.

Peter

Nou ik heb dus net een nieuwe voeding en er zit een 120 mm fan in, en ik had nog een 120 mm fan met molex aansluiting liggen.
Nou zou ik de oude fan eruit willen halen, de standaard d.m.v kabels losknippen en afwerken met isolatietape en dan de nieuwe erin zetten en gewoon aansluiten via de molex of is dit niet mogelijk ?

Dus als de spanning eraf is en helemaal losgekoppelt van het electriciteitsnet, kan er dan nog spanning opstaan ?

Met vriendelijke groet.

Net een nieuwe voeding die problemen geeft. Terug naar de winkel ermee en niet gaan rommelen.

Trouwens rommelen met isolatie tape om draden aan elkaar te doen, raad ik af.

nou hij geeft niet echt problemen maar hij maakt nogal veel geluid.
Dus ik dacht misschien dat ik de fan zou kunnen vervangen door een met wat minder Decibellen.
en de isolatietape gebruik ik om de doorgeknipte kabels af te werken zodat deze niet stroom kunnen lekken of andere nare dingen kunnen veroorzaken.
ik gebruik het niet om draden aan elkaar te verbinden.

Laatst bewerkt:
Blijf aub van je voeding af: Daar heb je gewoon vrij veel ervaring voor nodig.
Ga niet als amateur iets doen waar je eigenlijk de ballen verstand van hebt.
Zeker als die 14 achter je naam staat voor je leeftijd....

Als je al een keer wilt hobbieen: Haal een oude pc van zolder / van de vuilnisbelt en ga daar de voeding van demonteren.

ben inmiddels al 15 en ik heb et al gedaan en het ging goed =)
er zit een fan aan met een connector deze heb ik gewoon vervangen voor een andere 120 mm fan. en nu is hij veeeel stiller.

ik weet wat ik doe heb inmiddels al 3 jaar ervaring met aan pc's knutselen =)

wel 3 hele jaren?
Goh.. dat verandert de zaak.... :eek::evil:

Gelukkig dat het goed is gegaan...

Ja er zat een fan in die je er zo uit kon halen en die ook helemaal niet vastzat met soldeersels, maar als deze fan er te moeilijk uit was te halen had ik het ook niet gedaan dus.
ik heb hem gewoon eerst open gedraaid en gekeken, en toen zag ik dat het vrij makkelijk was om te doen.

jaa 3 hele jaren ! :thumb:

joeri het is geen probleem om die fan
te vervangen voor een ander maar van welke merk
is de fan
en als je hem gaat vervangen zou ik een coolermaster pakken

Zeg 'puntenslijper', het heeft weinig zin om op vragen te reageren die al opgelost zijn. Daarnaast zegt de topicstarter ook nog dat ie het al vervangen heeft..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan