Fan Zoemt

Status
Niet open voor verdere reacties.

lollige

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
Mijn fan zoemt ineens.. de fan van de processor.. hij maakt zo'n hoge zoem, en dat deed ie eerst niet... er loopt niks aan, computer staat altijd open, half jaar oud ongeveer, niet heel stoffig.. Wat moet ik doen om dat zoemen te stoppen?

Lijkt toch dat hij aanloopt of iets.
Heb je al een drupje olie geprobeerd?

Lijkt toch dat hij aanloopt of iets.
Heb je al een drupje olie geprobeerd?
Vind ik een beetje eng, maar zal het proberen.. heb alleen maar van dat fietsen spul wat je in je slot spuit ofzo... zou dat goed zijn?
Weet zeker dat er niks aanloopt, dan ratelt ie namelijk, heb ik net nog getest, goed gekeken, en heb ik eerder ooit gehad... of het is iets wat ik niet kan zien, dan is het geen kabeltje ofzo...

Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij meer kruipolie...ik zou iets van naaimachine olie nemen.....heel klein beetje moet voldoende zijn.

Naaimachine-olie ja.
Of een beetje siliconenspray, maar dat is wat moeilijker te doseren. Eerst even "droog" proberen op een stukje plastic ofzo. (niet op papier, dat absobeert teveel).
Misschien gaat het beter met een spuitbus met zo'n dun rietje op de spuitkop, daar kan je wat geconcentreerder mee spuiten. Je wilt tenslotte ook niet je hele mobo onder de troep

wd-40 heeft zo'n buisje en is erg goede olie

Die kruipolie heeft zo'n rietje, naaimachine olie hebben we niet.... wel nog ventiel olie... (voor koperblaas instrumenten)....
het ligt in ieder geval niet aan de temperatuur, is gewoon 42 graden, en dat moet toch goed zijn.... Volgens mijn moeder is ventiel olie ongeveer hetzelfde als naaimachine olie, dus dat ga ik proberen.

IS gelukt, was een tijdje stil, maar begint nu weer.. ik zal er later nog wat bij doen, maar volgens mij is het opgelost

Laatst bewerkt:
met ventiel-olie zal het ook wel gaan ja. Is zo'n beetje hetzelfde spul.
Hou wel een beetje in de gaten dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat je er elke week olie in gaat gooien he.
Als dat wel nodig is, lijkt het me beter dat je gewoon een nieuwe fan koopt. Kost je maar een paar tientjes, en monteren is een fluitje van een cent.

Wel even opletten: die fans zitten vaak samen met een koelrib op de cpu geplakt met een beetje warme-geleidende pasta. Zodra je de fan en koelrib van de cpu afhaalt, moet je nieuwe pasta gebruiken om hem weer terug te plakken. Elke computer winkel verkoopt dat spul, meestal in een setje met 2 spuitjes: reinigingsmiddel en nieuwe pasta. Kost je ongeveer 8 euro voor een setje.
Vervang je de pasta niet, plakt de keolrib niet meer goed op de cpu, of blijven er luchtbelletjes onder zitten. Resulataat is matige koeling, dus onnodige verhitting van de cpu, en dat komt de prestaties over het algemeen niet ten goede...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan