Fancontroller begint te brommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Ik heb vanmiddag een fancontroller gekocht, de Xtunner van Thermaltake.
Hierbij doet zich het volgende probleem voor:

Zodra ik de snelheid van de fans 1 stapje of meer lager zet, dan begint de controller te brommen??
Zet ik alles weer op hoogste snelheid, dan verdwijnt de brom weer

Wat kan dit zijn?

Tja, dat is denkelijk de thyristor of triac, als die schakeling ermee is uitgevoerd, alhoewel die eigenlijk alleen voor wisselspanning worden gebruikt, anders de smoorspoel, luister maar eens aan een gewone dimmer, die gaat ook brommen als je de toevoer gaat knijpen.

Bedankt voor de snelle reactie Lange Pier.
Dus niets maar aan te doen neem ik aan??

Ik heb er wel iets over gevonden, dat ding werkt met een Pulse-Width-Modulation, dus geen smoorspoel, maar idd een triac regeling.

Als die in een winkel is gekocht, zou ik ermee teruggaan als het teveel irriteert.

Het irriteert inderdaad behoorlijk, de brom is nog harder dan het geluid van mijn casefans dat ik juist wil verlagen (lol).

Ik heb de controller van een particulier gekocht en al contact met hem gehad, ik mag de controller teruggeven. Maar ik had liever het probleem opgelost, maar goed, dan kan dus blijkbaar niet...

Wat je nog wel kan proberen, is de fans 1 voor 1 aansluiten op de controller. Ik vermoed dat 1 van de fan een lagere snelheid niet goed aankan.,vandaar gebrom. En ligt niet aan smoorspoel en triac, want dat zit er anno 2007 niet meer in. Alles is digitaal gestuurd.

Dat heb ik gedaan. Ik heb in totaal 4 casefans die ik een voor een geprobeerd heb, maar het ligt dus niet aan de fans, beedankt voor de suggestie. Ik blijf proberen om het op te lossen anders terug naar de verkoper, wat gelukkig kan.

Zou het kunnen schelen wanneer ik de controller op een eigen voedingslijn van mijn voeding aansluit, apart van de andere pc-componenten?

Maak een torentje van papier, en luister daar eens mee waar dat gebrom vandaan komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan