Fans goed geplaatst?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Multatuli

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
antecp182openvooraanzickl6.jpg

antecp182openzijaanzichqa4.jpg

antecp182openzijaanzichub8.jpg

AntecP182/Intel q6600/Ati Radeon HD4850/Asus P5K
Thermalright Ultra Xtreme(CPU)/Artic Accelero rev 2(HD4850). (koelers)

Uitleg foto's
Rood: Fans (120,120)
Groen: Koelers
Blauw: Airflow

Goed, nou waren de 2 koelers linksboven en helemaal onder in het midden, al geplaatst door Antec. Dus die heb ik maar laten zitten. Ik heb nog een Schythe S-Flex gekocht en heb ik in het midden rechts gezet.(zie foto's)
Nou is mijn vraag. Zijn ze goed geplaatst, wat koeling betreft.
Zo nee, hoe zou ik ze dan moeten plaatsen?

Multatuli.

ja hoor ze zitten goed
alleen hoe warm wordt jou cpu

Het is belangrijk dat je net zoveel fans lucht naar binnen toe laat blazen als dat eruit gaat.
Denk dat er nog fan voor moet die naar binnen blaast.
Blazen ze ook langs de videokaart?

Voor de rest heb ik zitten kijken en het is ook handig dat je die fan boven hebt geplaatst.
super hoor.

Bij je voeding zit het goed, zit al een fan in. Komt voor de rest geen warme lucht bij van andere dingen. Zit niks zoals ik zie.

passief gekoelde processor, of zie ik het verkeerd?

Die fan onderin die haalt warme lucht uit het onderste harde schijf-gedeelte. Daarna zuigt de voeding het verder weg.

Nieuwgierig: Hoe heb je de P4-stekker aangesloten? Bij mij loopt deze namelijk over mijn videokaart: wellicht heb jij een veel betere manier gevonden.

Het is belangrijk dat je net zoveel fans lucht naar binnen toe laat blazen als dat eruit gaat.
Denk dat er nog fan voor moet die naar binnen blaast.
Blazen ze ook langs de videokaart?

Voor de rest heb ik zitten kijken en het is ook handig dat je die fan boven hebt geplaatst.
super hoor.
Standaard in die kast :)

Maar waarom moet je net zoveel lucht naar binnen laten blazen als eruit wordt gezogen?
Volgens mij hoeft dat namelijk helemaal niet.

Je pc kan beter meer lucht naar buiten blazen dan er wordt aangevoerd. Hierdoor staat een soort onderdruk. Ga je dit andersom doen, creëer je een overdruk situatie, wat niet bevordelijk is voor de koeling.

Je pc kan beter meer lucht naar buiten blazen dan er wordt aangevoerd. Hierdoor staat een soort onderdruk. Ga je dit andersom doen, creëer je een overdruk situatie, wat niet bevordelijk is voor de koeling.

Dat is ook zoals ik het zie:

De koelers gaan lucht uit de kast halen. Maar doordat ze niet genoeg lucht uit de kast kunnen halen gaan ze meer lucht van buiten halen, die door de kleinere (lees: minder aantal) openingen moet. Daardoor gaat de lucht sneller stromen.
Sneller stroomende lucht betekent vanzelf meer koeling.

Juist een overdruk geeft (theoretisch) een betere koeling aangezien er dan een beter transport van de warmte door de lucht moleculen bestaat. Dat is ook de reden waarom (vroeger) bijna alle CPU ventilatoren richting de CPU bliezen ipv ervanaf. en warmte in de lucht is beter dan warmte op je processor....

(een thermos fles bestaat ook uit 2 glaslagen met een vacuum (geen lucht) ertussen zodat er geen warmte geleiding ontstaat)

Het daadwerkelijke verschil durf ik niet te zeggen maar het zal niet in de 10tallen graden lopen

Laatst bewerkt:
Nu ligt het er ook helemaal aan wat er op de pc gaat draaien en of je b.v. gaat overclocken. Ik ben juist bezig een pc in een flightcase(je) in te bouwen en heb een beroerde airflow doordat alle hardware op elkaar geprakt zit. Ik heb 1 ventilator geplaatst die warme lucht naar buiten blaast, 1 blowhole gemaakt precies voor de ventilator van de voeding en 1 blowhole zonder fan waar koele lucht naar binnen wordt gehaald. Het betreft een p4, 2,0 Ghz en het wordt niet warmer dan 37 graden. Als test draait het zakie nu al 6 uur nonstop (VirtualDJ) en dat gaat prima op mijn warme zolder.

Bedankt voor de reacties allemaal!!

Mn CPU word 30~32 graden
Mobo 40~41
Grafische kaart weet ik niet :S Heb m pas net nieuw. Als iemand een programma weet waar ik dit aan kan af lezen hoor ik dat graag!

Maar het is tog ook zo, als je alleen maar lucht laat uitblazen aan de achterkant bijvoorbeeld, dat er alsnog een airflow onstaat doordat ze vacuum zuigen, en door openingen in de voorkant er tog nog verse lucht in word geblazen?

Natuurlijk zal er een airflow ontstaan, alleen zal die niet optimaal zijn. De warme lucht zal niet snel genoeg afgevoerd worden. Maar zoals ik in mijn vorige post al schreef zal het afhankelijk van wat je met de pc gaat doen of de temperatuur te veel zal oplopen of niet. In mijn geval met passieve airintake gaat het prima!

Naja ik ga niet OC'en... Naja nóg niet.
Vooral games zoals flight simualator/COD enz...
En al het andere

GPU-Z voor videokaart
CPU-Z voor processor en geheugen.

PC PROBE voor ASUS moederborden.

SpeedFan (niet betrouwbaar genoeg)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan