Fat32, NTFS op Packard Bell laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Goochem

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 feb 2007
Beste mensen,

Ik heb een backup op fat32 van 7,81 GB in orde (onbekende partitie) en HDD C: 66.71 GB NTFS in orde (systeem).

Is het werkelijk noodzakelijk om zoveel gig op een backup staan?

Ik heb de laptop aangeschaft met deze instelling.

Is het wijs om het te converten van Fat32 naar NTFS en zo ja, wat zijn de voordelen behalve de GB-winst die er te winnen valt?

2de probleem wat ik heb als ik de laptop heb uitgeschakeld en de volgende dag of een paar later weer opstart, loopt hij vast bij het scherm met de indicatiebalkje die ook blijft hangen.
Knop ingedrukt houden tot ie weer uitschakelt en dan weer aan en dan start hij normaal op. Dit moet elke keer en dat is namelijk niet de bedoeling lijkt me...
Heeft dit te maken met wat er op het schijfbeheer staat (zie boven) of is het iets anders?

Soms krijg ik een blauw scherm te zien waarop staat er iets is met de geheugendump en/of met de HKEY-LOCAL etc. geeft aan dat hij windows heeft afgesloten om verdere schade te voorkomen.

Ik ben niet echt gevorderd in dit soort problematiek maar ik kan mijn ergenis hierin steeds minder beheersen:confused:

Ik hoop op zinvolle en goede reacties en aangezien ik al het een en ander heb afgestruind hier ben ik helaas er niet veel wijzer op geworden.

Alvorens bedankt.

Je schetst de feiten m.i. ietwat verwarrend, maar als ik het allemaal goed begrijp dan heb je een C schijf waarop Windows staat en al je andere programma's, kortom de schijf waarvan je systeem opstart.

Daarnaast heb je een backup op een onbekende partitie die ruim 7 gig is? Als die op een onbekende (in mijn ogen dus verborgen) partitie staat, hoe weet je dan dat die ruim 7 gig is? Bedoel jij niet dat het een recoverydisk is waarop de besturing staat?

Als dat zo is, dan is 7 gig idd. zeer ruim bemeten voor een recoverydisk.

Je schrijft overigens niet welk OS je hebt.

Ja, het is handig om te converteren van FAT naar NTFS.

Wat je probleem betreft zijn er op dit moment 2 mogelijk opties:
1. als het systeem sinds een bepaalde dag / week dit jaar, deze kuren is gaan vertonen en je weet nog ongeveer wanneer het was, dan kun je systeemherstel uitvoeren naar een datum van voordat het probleem zich voordeed,
2. als je dat niet meer weet (te lang geleden dus) ga dan eens naar apparaatbeheer en kijk of daar cirkels / uitroeptekens voor apparaten staan.

Niet onbelangrijk voor jezelf (en voor ons die je trachten te helpen) :
als het probleem zich opeens voordeed terwijl de machine daarvoor altijd prima werkte, wat heb je dan kort daarvoor softwarematig en / of hardwarematig aan het systeem veranderd? Daar zit namelijk zeer waarschijnlijk het antwoord op de vraag WAAROM de pc doet wat 'ie nu doet

ps. het gaat toch om een Packard Hell?

Laatst bewerkt:
Re

Beste Pasja,

Als ik bij schijfbeheer kijk in het venster, dus: configuratie-prestaties en onderhoud-systeembeheer-computerbeheer-schijfbeheer dan zie ik staan als in de eerste post omschreven. Dit betreft Windows XP home edition!

Volume: -Indeling: - Type: - Bestandsnaam: -Status:

backup - partitie - standaard - fat32 in orde (onbekende partitie)
hdd c: " " ntfs "

Capaciteit: 7.79 gb - Vrije ruimte: 2,52 gb
66.71 gb 52.14 gb

Maar hoe kan ik het converteren?

Ik weet dat ik bij start-uitvoeren-cmd moet zijn, maar dan weet ik niet hoe die fat32 naar ntfs moet converteren?

Laatst bewerkt:
Maar waarom zou je die backup partitie om willen zetten naar NTFS ? Je gebruikt 'm toch niet, hooguit als je ooit moet herinstalleren. Ik zou zeggen: lekker FAT32 laten.

Maar goed, als je perse wil converteren:

Maak altijd een back-up van voordat je ermee aan de slag gaat! (Da's in jouw geval redelijk bijzonder, want die schijf / partitie IS een backup. Daarnaast, zonder de schijf (partitie) letter te weten valt er weinig te converteren.)

Open de command prompt (Start -> Uitvoeren -> cmd)

Type in het geopende schermpje de volgende tekst: convert drive_letter: /fs:ntfs

Bij drive letter dien je de letter van de harde schijf in te tikken (dus als de schijf D: is, type dan convert D: /fs:nfts in)

Als de harde schijf gebruikt wordt zal de harde schijf bij de eerstvolgende start up worden geconverteerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Re:

Ik heb het idee dat ie het wel gebruikt omdat ik merk bij het opstarten dat ie aangeeft bij het opstartscherm dus, geeft het systeem aan: windows word geínstalleerd.

Dat wil toch zeggen dat ie elke keer van de backup de windows installeert of ben ik abuis?

Waarom elke keer van de backup starten terwijl Windows al geínstalleerd is?

Ik heb het idee dat ie het wel gebruikt omdat ik merk bij het opstarten dat ie aangeeft bij het opstartscherm dus, geeft het systeem aan: windows word geínstalleerd.

Dat wil toch zeggen dat ie elke keer van de backup de windows installeert of ben ik abuis?

Waarom elke keer van de backup starten terwijl Windows al geínstalleerd is?

Bij elke opstart geeft het systeem aan dat Windows wordt geinstalleerd ?????

Schiet mij maar even lek.............. die heb ik nog niet eerder gehoord / gezien...... :shocked:

Laatst bewerkt:
Re:

Daarom vind ik het ook heel vreemd maar het is echt zo!

Ik kreeg het idee dus dat ie elke keer van de backup Windows installeert:shocked:

Vandaar om die backup misschien te schrappen cq formateren of wat dan ook en dat ie dan misschien normaal opstart vanuit ntfs...

Maar ik verzeker je, het systeem geeft het elke keer aan dat Windows geínstalleerd wordt.

Kan er niks anders van maken:(

Nou ja,............... (ik was al "lek" geschoten, maar het mag nog een keer....)

misschien zijn er andere Helpmijers die dit fenomeen al eens eerder zijn tegengekomen......?

Als het mijn machine was dan zou ik het volgende doen:

eerst vaststellen of bij de CD's / DVD's die ik bij mijn machine heb gekregen een normale volwaardige installatie CD / DVD van Windows zit. Zo ja, dan ging ik als volgt verder:

backup de belangrijke data van de werkschijf naar DVD's of CD's (brieven / excelbestanden / foto's etc. etc.) Na de installatie van Windows is alles van alle harde schijven verdwenen!!!

Vervolgens zou ik met de Windows CD opstarten en ALLE partities die aangetroffen worden verwijderen. Vervolgens minimaal 2 nieuwe partities maken en deze vervolgens (verplicht) NTFS laten formatteren door Windows en tot slot Windows op C: installeren.

Maar: bezint eer ge begint en weet 101% zeker dat je een volwaardige installatie CD van Windows hebt voordat je de truuks gaat uitvoeren!!!

("verplicht" hierboven betekent niet verplicht NTFS, maar verplicht formatteren. Na verwijdering en aanmaking van partities moeten deze worden geformatteerd alvorens ze bruikbaar zijn)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan