Fat32 of NTFS??

Status
Niet open voor verdere reacties.

solotalent

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Beste leden van Helpmij,

Bij het gebruiken van mij Anti-spyware programma, (waar ik verder niet op inga) kwam ik er achter dat mijn schijf, (C en D) verschillend zijn ingesteld..

Bij de een (C) staat er, tussen haakjes, (FAT32)
Bij de andere (D) staat er, tussen haakjes, (NTFS)

Nou is mijn vraag, wat is het verschil en waarom staan ze zo ingesteld? Ik kan me niet herinneren dat ik daar iets aan heb veranderd..
Als het überhaupt kan, is het dan handig ze allebei naar Fat32 of Ntfs te veranderen? en zou dat ook kunnen?

graag jullie oplossingen/mening/tips/eigen ervaringen?

Heel erg bedankt! :)

Solotalent..

Volgens mij was NTFS sneller en FAT32 kan maar maximaal tot 4GB verplaatsen terwijl NTFS meer kan veel meer :D NTFS zou stabieler zijn :)

Info

Laatst bewerkt:
Er zijn zowel aan Fat32 als NTFS voor en nadelen.

voordeel van fat32: compatibel met oudere systemen, je kan in je mappen op afstand, bij ntfs kan dit niet als extra beveiliging tegen hackers, als je een goede firewall hebt geinstalleerd is dat echter geen probleem. Dus als je meerdere pc's in het netwerk hebt is fat32 soms te verkiezen

voordelen van ntfs/nadelen van fat32:
- gebruik je msn? Dan kan je niet gebruik maken van de optie 'gedeelde mappen' als je schijf fat32-geconfigureerd is.

- ntfs kan bestanden groter dan 4 GB aan.

- een ntfsgeconfigureerde schijf wordt op een nietonderhouden systeem minder snel sloom dan een fat32 schijf, als je je schijven goed in de gaten houdt is er echter geen enkel probleem. En afhankelijk van wat voor gebruik heb ik zelf ntfs schijven ook al heel snel sloom weten worden!

Aangezien ntfs iets meer voordelen heeft dan fat32 kan het te overwegen zijn om van je fat32 volume een ntfs volume te maken.

Dit is mogelijk op 2 manieren:

1. converteren:

Voordeel: je kan je bestanden en/of OS laten staan.
Nadeel:
1. sommige mensen die fat32 naar ntfs hebben geconverteerd zeggen dat sommige programma's niet met deze verandering overweg konden en dat deze programma's neit stabiel meer draaien.
2. je schijf wordt trager dan dat je zou geformatteerd hebben en in dit opzicht is het beter om hem op FAT32 te laten staan tot je de 2de manier kan gebruiken. Want dan haal je eigenlijk alleen de eerste twee voordelen uit ntfs en dat zou jammer zijn, daarom raad ik deze methode af en raad ik aan om te:

2. formatteren.
Voordeel: je ntfsschijf is even goed als een van in het begin ntfsgeformatteerd volume.
Nadeel: je moet je bestanden terugzetten en/of OS opnieuw installeren.

Okee, hier heb ik wat aan!

Ikga mijn schijven zo laten.. Ze werken prima, mijn pc is snel, en waarom zou ik ze dan veranderen?
Mijn vraag is opgelost, ik zal ook even op "vraag is opgelost klikken"

Bedankt!:thumb:

St.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan