Fatal Error na verminken MBR!

Status
Niet open voor verdere reacties.

FataMorgana

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2004
Berichten
222
In de hoop dat ik onder WinXP goed zit met mijn vraag...
Het is een beetje complex probleem wat ik even wil voorleggen:

Mijn Sky PC had PRE-installed WinXP home.
Met Partition Magic heb ik achteraf de HD in 3 partities verdeeld.
Alles in NTFS.
Daarna wilde ik eigenlijk Win98 erbij hebben voor m'n oude spellen.
Win98 NA WinXP kan eigenlijk niet, tenzij je een bootmanager gebruikt die een nieuwe Fat-partitie primair laat starten waarna je Win98 daarop zet.
Dit is mislukt en ik heb......... de Fat-partitie verwijderd zonder eerst BootMagic te uninstallen... Per ongeluk.
Die hinderlijke foutmelding steeds was ik zat en ik heb geprobeerd het MBR te herstellen met... FDISK /MBR
Goed, toen kwam er dus een Fatal Error en de PC start helemaal niet meer op.
Ik heb geen opstartdiskettes of WinXP-CD-rom.
De Sky-PC is voorzien van een primaire (hidden) boot-partitie waarop Sky slim de systemrecovery heeft geplaatst.
Die is nu verminkt en recovery kan niet meer...

Format C: lijkt de enige optie maar zelfs een simpele Win98-opstartdiskette werkt niet meer: FDISK loopt vast!
Daarnaast heb ik op de HD vele GIGS aan belangrijke data staan en...... (ja het kan nog erger) GEEN backup!

Ik wil dus primair de data redden.

Zou ik de HD in een goed werkende XP-PC kunnen hangen zodat ik de data ervan kan backuppen?
Of ziet die de data ook niet meer?
Of... (onwaarschijnlijk maar meest gewenst) bestaat er een tool die een nieuwe MBR aanmaakt voor XP?

Pffff lang verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik heb verknald.......:confused:
 
De MBR is te repareren met een XP cd door er van op te starten en FIXMBR in te geven.

Om je data te redden kan je de schijf als slave in een andere pc hangen. Als slave is de schijf nog gewoon te lezen.
 
De MBR is te repareren met een XP cd door er van op te starten en FIXMBR in te geven.
Ik schreef al dat ik geen (officiele) WinXP CD heb.
De PC is geleverd met XP Pre-installed zonder CD's.
Ik heb wel een "kopietje" maar die is blijkbaar fout gebrand want de PC start er niet van op.

Om je data te redden kan je de schijf als slave in een andere pc hangen. Als slave is de schijf nog gewoon te lezen.
Dat dacht ik ook al.
Nu moet ik alleen even iemand vinden in de buurt met zo'n XP-PC en liefst een DVD-brander om een slordige 40 gig aan belangrijke data te redden...

Wat ik ook nog dacht...
Nu werk ik op een oude Pentium 100 met een HD van 4,3 GB. Win98.
Ik heb heel even geprobeerd hier XP naast te zetten maar (zoals verwacht) dat loopt vast.
Maar misschien kan ik de HD eruit halen en in die Sky zetten als primaire HD en DAN XP daarop zetten?
Grote kans dat die m'n DVD-brander ziet en dan kan ik zelf m'n backup maken?
 
Geplaatst door FataMorgana

Ik schreef al dat ik geen (officiele) WinXP CD heb.

Ik heb heel even geprobeerd hier XP naast te zetten maar (zoals verwacht) dat loopt vast.

Je hebt dus geen orignele cd, maar wel een "niet" orginele cd?? staat hier de fixmbr ook niet op?

De laatste optie van je om de Oude HD in je nieuwe pc zetten kan wel, echter moet je deze compleet opnieuw installeren met win98
Je kan niet de hd erin zetten en gewoon aan het werk met de oude installatie.
 
Je hebt dus geen orignele cd, maar wel een "niet" orginele cd?? staat hier de fixmbr ook niet op?

Nee dus...:confused:
Ik heb heel de cd afgezocht maar dit staat er niet op.
 
Uiteindelijk heb ik een OPSTARTBARE XP-cd gevonden...
Kan netjes de R-optie selecteren maar loop dan vast op het administrator wachtwoord...
Is niet standaard "admin" maar zal door de heren (dames?) van Sky wel in iets exotisch zijn gewijzigd! :evil:
Ik ga nu toch de andere optie maar proberen:
Andere disk in de PC.
Kom later terug met bevindingen!
 
Even een tussenstand van het probleem:
Ik ben nu "vrolijk" bezig met het branden van alle belangrijke data, dus.... De tweede optie is gelukt.
Extra schijfje erin, WinXP erop, Nero erbij en gaan met die banaan.
Kost me wel een stuk of 20 CD's maar dat was toch een spindle van 100 voor 35 Euro dus da's wel goedkoper dan op DVD.
Heb ik ook meer kans dat we alles overal kunnen inlezen... Ik heb eens DVD-s gebrand die op andere DVD-spelers niet te lezen waren...
Nou ja, on-topic:
Die originele schijf bleef trouwens problemen geven met welke opstart-disks dan ook.
Geen FDISK die de partities kon weergeven: dit liep steeds vast. Ook de XP-opstart CD ziet geen geldige partitie waar die iets mee kan, alleen dat kleine verrekte deel waar Sky z'n system-recovery op heeft gezet... 300 MB groot...
Ik zou nog niet weten hoe ik die schijf na de backup weer aan de praat kan krijgen zonder permanent een andere primaire disk daarbij...
 
Ik denk als je alles klaar hebt met back-uppen dat je dan toch met fdisk moet proberen om alle partities (ook de non-dos) te verwijderen. en dan opnieuw opstarten dan met fdisk weer zien om partities te maken.
lijkt mij de enige oplossing. het zal wel ff een geworstel worden met fdisk, maar het zou uiteindelijk moeten lukken.

zo niet dan zie ik wel weer een bericht.
 
Tussenstand...

Even een korte tussenstand (watchdog asks for it ;) ):
We hebben dus besloten de PC door de servicedienst van Sky te laten "repareren"...:(
Omdat het ding nog maar 2 maanden oud was, veel geld heeft gekost en we er allemaal mee werken hier, wilde mijn vrouw niet dat ik "nog meer zou verzieken"!

Nu ben ik wel benieuwd of ze van Sky echt de bootsector kunnen herstellen en de PC weer in mijn gecreeerde staat terugbrengen of dat ze 'm leegmaken en weer als "nieuw" terugbezorgen........
Dat laat ik nog even weten hier als die terug is.
Misschien handig ook voor anderen om te weten als iets dergelijks gebeurt!!!
 
En dan het resultaat:

Zoals beloofd de afloop van dit verhaal...
Uiteindelijk konden (of wilden?) ze bij Sky het MBR niet herstellen. Het aanbod was de HD in originele staat terug te zetten (als nieuw dus). Een backup maken van de data konden ze ook............. voor € 85 :p
Dat had ik dus voor mezelf al verdiend en heb dit maar afgeslagen...
Na 2 foute pogingen tot terugbezorgen, waarbij ik in eerste instantie het volle bedrag onder rembours moest betalen (incl. niet gemaakte backupkosten!) kreeg ik bij de 3e keer mijn PC eindelijk terug!

Nou zal ik de rest nog vertellen?
Beetje off-topic maar best wel interessant:
PC startte niet op: voedingskabel van HD zat er niet in. (goed getest jongens).
2e aanzetpoging: kon geen bootdrive vinden en de PC probeerde lustig van het netwerk te booten...
Helplijn weer gebeld: probeer de systemrecovery nog een keer... (goed getest jongens)
Hierna 3e aanzetpoging: vele foutmeldingen van Windows bij installatie van vrijwel elk inwendig apparaat (videokaart, netwerkkaart, etc.) als zijnde niet geschikt voor WinXP........ (nota bene hun eigen systemimage...). Uiteindelijk resulteerde het in een fatal error...
Nog een keer systemrecovery gedaan (destructive) en nu reageerde Windows wel goed op de interne apparaten.
Nu werk ik er dus weer een weekje mee.
De foute boot (van het netwerk) zit er nog in maar na CTRL+ALT+DEL start de PC wel goed op.
Volgens de jongens van Sky kan ik dit in de bios rechtzetten.
Helaas zit er een wachtwoord op de bios... Volgens Sky zetten zij dat er NIET op... IK heb het ook niet gedaan.
Niks werkt dus moet de PC weer open en jumper resetten...

Pfffffff, heel verhaal met de volgende moraal:
Installeer héél voorzichtig als je een PC hebt met een systeemrecovery van de leverancier...
GEEN boot-tools gebruiken, GEEN upgrades van Windows proberen (van Home naar Prof).
Gewoon lekker standaard laten draaien OF:
De BIJL erin en gewoon zelf FDISK/FORMAT en Windows erop zetten.
Als de garantie voorbij is ga ik dat laatste zeker doen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan