fatale fout al tijdens opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Een kennis belt mij vanmorgen met de volgende vraag:

" Tijdens het opstarten krijg ik steeds de volgende foutmelding:
OD op 0147:000ec2
ik druk op een toets om door te gaan
start uiteindelijk op in "veilige modus" maar voordat ie volledig is opgestart komt ie weer met diezelfde foutmelding.
Blijft dus zo randgaan.... tot ik hem maar reset.
Gaat dan natuurlijk scandisc doen: div te repareren waaronder bootlog.prv (?)".

Wat kan er loos zijn?
Ik meen dat er ergens ook een site moet zijn waar je al die "fatale fouten" kunt vinden?

Geplaatst door marianneke

Wat kan er loos zijn?
Ik meen dat er ergens ook een site moet zijn waar je al die "fatale fouten" kunt vinden?

Ook vaak geziene brieven en mails bij FAQmannen van computerbladen en helpdesks. Ze (de mensen) denken dat hun (de faqmannen) supermensen zijn en precies weten welk programma achter welke fatale uitzondering schuilt. Fout dus. Ook zij kunnen hier weinig mee en zelfs de bobo's bij M$ zullen het moeilijk krijgen. Zulke dingen gebeuren en kunnen 1000den oorzaken hebben.

Enfin, je pc start dus met geen mogelijkheid meer op... Iedere keer als je opstart (dan wel normaal, dan wel in veilige modus) krijg je die fatale fout op een blauw scherm en kom je niet verder windows in, hij slaat gewoon muurvast.

Heb ik dit goed? Ff voor mijn eigen gevoel, dan zitten we op dezelfde golflengte.

Het gaat echt om W98se.

Inderdaad, de foutmelding komt bij het gewone opstarten EN bij het opstarten (na reset wat leidt tot scandisk en daarna willen opstarten in veilige modus) ook in veilige modus. Zo blijft het cirkeltje rond gaan.
Dit blijft zich herhalen tot je hem gewoon maar uit zet.

En die laatste is denk ik inderdaad de site die ik bediel. Helaas heb ik déze foutmelding er niet gevonden.

Laatst bewerkt:
Bestaat dit probleem allang? Is er laatst nieuwe hardware toegevoegd (videokaart/geluidskaart)?

Nee, er is niets met de pc gebeurd.
De pc heeft 2 verwisselbare harde schijven, met zo'n slee weet je wel.
Deze hd wordt eigenlijk alleen gebruikt om te meilen, bankzaken en bedrijfsgegevens te verwerken.

Ze zei wel dat ze al een poosje had dat ze bij het opstarten soms geen beeld kreeg en dat maar ging resetten tot ze wel beeld had, meestal al wel na1 of soms 2 keer.

Andere HD wordt erin gezet om spellen ed te doen (kinderen). Als die erin zit is er overigens niets aan de hand.

Zou het niet simpel zijn om gewoon Windows er een keer overheen te installeren. Daarmee raakt ze toch verder geen gegevens kwijt?

Nee inderdaad, je kan hem er gewoon overheen zetten, je raakt niks kwijt.

Maarre als ik het goed begrijp komt de foutmelding alleen als die HD in slede in de computer zit?

Start de PC dan ook op van zo'n verwisselbare schijf?

De foutmelding heeft te maken met oude of verkeerde drivers van hardware of problemen met het geheugen.

Ik heb de pc niet gezien.
Ik weet dat er dus inderdaad op beide gewoon windows is geinstalleerd. Er zit dus uiteindelijk altijd maar 1 hd in.
Ze creeert dus in feite 2 verschillende computers.

Oké, ik laat haar windows eroverheen zetten. Als dat niets oplevert, wat kan ze dan evt nog doen?

Het verhaal van het soms verstoken blijven van beeld doet mij wel denken aan een probleem gerelateerd aan de videokaart. Het vreemde is dan wel dat met de andere hd erin er niets aan de hand is. Terwijl juist op die hd geklooit wordt met spelletjes ed....

Laatst bewerkt:
Het probleem zal dan inderdaad worden veroorzaakt door verkeerde of oude drivers die op de HD staan waarbij elke keer deze fout optreedt. Probeer dus eerst eens wat drivers etc te updaten.

Maar, hoe kan het zijn dat op de ene hd wèl problemen zijn en op de andere niet, terwijl hetzelfde besturingssysteem en dezelfde drivers erop staan???

En zal ik op die 2e had (met spelletjes) alles maar bij het oude laten omdat die probleemloos werkt?

Maar, hoe kan het zijn dat op de ene hd wèl problemen zijn en op de andere niet, terwijl hetzelfde besturingssysteem en dezelfde drivers erop staan???

Er zal toch iets van een verschil inzitten, iets anders kan ik niet bedenken.

Oké, bedankt zover.

Ga ervan uit dat het hiermee is op te lossen.
Zo niet, meld ik me weer even.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan