fax versturen via word

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
ik heb in word2010 ingeschakeld dat ie met faxen overweg (verzenden). maar ik vind in de helpfunctie nergens hoe ik nu echt iets kan versturen. hoe kan ik dat in orde maken? en kan ik dan ook fax naar een 'echt' faxapparaat verzenden (dus naar een telefoonnummer)?
wie helpt?

Vlgs. mij zal het erop neerkomen dat:
a. Je een faxmodem moet hebben die aan een (analoge) telefoonaansluiting is aangesloten. Datzelfde faxmodem moet in Windows zijn geïnstalleerd met de juiste drivers.
b. Die Fax-functionaliteit van Word zal erop neerkomen dat er een printer wordt gebruikt (een 'faxprinter' zeg maar), zodat (als je daarnaar gaat printen) de afdruk wordt verstuurd via de fax. Lijkt aan te sluiten op wat hier staat: "The Internet Fax feature in Office 2010 uses the Windows Fax printer driver to generate a fixed file format (TIF)"

Komt er dus op neer dat je in het Printers en Faxapparaten gedeelte van Windows de Fax-'printer' moet gaan toevoegen en configureren om effectief iets te kunnen versturen via de telefoonlijn.

In XP (ik weet niet welk besturingssysteem jij hebt) doe ik dat via:
Start -> Uitvoeren -> control printers -> in het geopende venster: Bestand -> Fax
Zodra geïnstalleerd, dan rechtsklikken op de printer "Fax" en Eigenschappen kiezen om de rest te configureren. Andere opties onder Voorkeursinstellingen voor Afdrukken (ook bereikbaar via rechtsklikken op "Fax").

In Vista stond de printer Fax al bij mij genoemd in Printers. Ik kan dus niet bepalen hoe je die functionaliteit toevoegt als die er bij jou nog niet staat. Wel staat in "Programma's en onderdelen" onder Configuratiescherm -> "Windows-onderdelen in- of uitschakelen" ingesteld een vinkje bij "Windows Faxen en scannen". [Mijn Vista computer heeft géén faxmodem, vandaar dat het aantal opties daar beperkter is dan bij XP, lijkt me, omdat ik er daar wél een heb.]

Print ik (in XP) af (vanuit welk programma dan ook) naar de printer "Fax", dan krijg ik de vragen over voorblad, faxnummer van de ontvanger etc.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb geen faxmodem, dat is natuurlijk het probleem!

dank voor je uitvoerige antwoord!

Graag gedaan. Vaak worden in software opties aangeboden die je (effectief) niet kunt gebruiken (bijv., zoals in jouw geval, door de afwezigheid van een faxmodem). Ik kan me de verwarring dus prima voorstellen.

Als je vraag hiermee beantwoord is, graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk (bijna) bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", Onderwerp-opties etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan