• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

FIFO-systeem maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExelHenk

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
--------------------------------------------------------------------------------

Hoi, ik wil een Fifo-systeem maken in het format zoals ik in de bijlage heb meegestuurd. Ik loop echter tegen wat problemen aan waarvan ik hoop dat jullie die voor mij op kunnen lossen (eventueel met gebruik van VBA). Zo moet automatisch het juiste materiaal gevonden worden en moet de juiste prijs berekend worden bij het gebruik. (zie excelbijlage voor een duidelijkere uitleg).

Wie kan mij helpen?

Groeten, Excelhenk.

Bijlagen

ExelHenk,

Heb je hier al gekeken?
Je heb bij meerdere vragen, niet vermeld dat je deze ook elders heb gesteld.

Laatst bewerkt:
Excuses. Toch zou ik willen vragen om ook eens inhoudelijk naar mijn vragen te kijken.

Update

Hey, ik ben even aan het zoeken geweest. "Sixth-sense" post op 17 oktober 2004 om 04.56 AM op mrexcel.com een printscreen met precies zo'n fifo-systeem als ik bedoel:

http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?t=75145

Het verschil is, is dat bij mij de kosten voor het gebruik zichtbaar moet zijn per week en dat de juiste materialen uit het inkoopveld automatisch gevonden moet worden.

Hij verteld dat hij je de berekening van de kosten van het gebruik kunt automatiseren via een UDF. Nu moet het bij mij geautomatiseerd worden, maar ik heb geen idee wat een UDF is en hoe dat moet. Kunnen jullie mij verder helpen met het bestandBekijk bijlage FIFO2.xlsx?

ExelHenk,

Als je de link die je plaatste nog eens helemaal leest kom je te weten wat een UDF is.
Ook staat de code van de UDF er en misschien kun je hem zelf aanpassen?

Nu. Ik ben behoorlijk aan het klooien geweest met de UDF maar ik krijg het niet voor elkaar om hem aan te passen aan mijn systeem. Misschien heb jij er meer verstand van ExcelAmateur?

Ondertussen blijf ik natuurlijk verder 'klooien';)

Hierbij een nieuw (duidelijker) Excelbestandje.

Bijlagen

ExelHenk, ben je er ondertussen al uit hoe het moet? Zo ja, zou je de oplossing willen posten? Ik kan dat heel goed gebruiken voor mijn Excel bestand.
Ik ben namelijk ook op zoek naar een manier waarmee ik de waarde van het gebruik kan berekenen op basis van het FIFO systeem. Ik denk dat we met hetzelfde "probleem" zitten.
Ik hoor het wel!

Groetjes,
EJProsman

Hallo EJProsman,

helaas nog niet. Ik ben al wel begonnen met het maken van de UDF, maar ik loop toch wel wat vast. Weet nog niet precies hoe ik de gebruikte materialen per week zichtbaar kan maken. Ben er vandaag een goed aantal uren mee bezig geweest. Voor vandaag houd ik er mee op.

Misschien weet in de tussentijd iemand anders op dit forum een oplossing? Ik hoop morgen een nieuw bestandje te posten met wat ik tot nu toe heb. Helaas is dat nu nog niet veel soeps. Niet waard om te posten iig.

verbruik obv FIFO

Even een duidelijker voorbeeldje: De ‘actual costs’ moeten uitgerekend worden op basis van het ‘First-in, First-out systeem.

Wat maakt het nu zo moeilijk? Het lastige is dat dit automatisch moet gebeuren (dus op basis van een UDF lijkt mij). Hierbij moet rekening gehouden worden dat:

1. de prijs van de inkopen die nog niet gedaan zijn in een specifieke week niet meegenomen mogen worden. (Foutmelding als de gebruiken de materialen in voorraad in die specifieke week overschreiden.
2. elke week het gebruik vastgesteld moet worden. Dus het gebruik in week 1, het gebruik in week 2 etc. Dus niet het totaal van de gebruiken in week 1+2! Wel moet rekening gehouden dat in week 1 al materialen zijn gebruikt (FIFO-systeem).

Dit maakt het mijn inziens lastig. Iemand die er verstand van heeft?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan