• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

File properties gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geschuffelde

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2003
Hallo -

Ik zou graag de file properties verder in het document willen gebruiken. Bijvoorbeeld de auteur in de footer.

Volgens mij heb ik VBA nodig maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen.

Dank!!

Johan

Hi en dank ! Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik doe maar ik heb het geprobeerd en ik krijg een tab met heel veel info.

Eigenlijk wil ik alleen de naam van de auteur vermelden - hoe doe ik dat?

Je kunt dit gebruiken:
Code:
Sheets("Blad1").PageSetup.LeftFooter = ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Author")

Super! Ik heb dit ingevoegd in VBA (zie bijlage) maar zie nog niets in de footer. Wat doe ik fout?

Knipsel.jpg

Dat werkt niet zonder meer op die manier!
Ik gaf de opdracht die je IN EEN MACRO kunt gebruiken en een gewone macro (les 1, 1e minuut) ziet er als volgt uit:
Code:
sub naamvandemacro()
'eerste regel van de vba-code
'tweede regel van de vba-code
'enz.
End sub
Voor zo'n macro moet je ook nog opdracht geven om hem uit te voeren. Wil je dat de macro automatisch bij openen van het bestand wordt uitgevoerd, dan moet je die bij "ThisWorkbook" plaatsen. Rechtsklik op een willekeurige tab van een werkblad, kies "Programmacode weergeven", dubbelklik aan de linkerkant op "ThisWorkbook" en plaats aan de rechterzijde deze code:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Sheets("Blad1").PageSetup.LeftFooter = ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Author")
End Sub
Voetteksten zie je overigens pas verschijnen na het afdrukken.
Advies: leer de prille beginselen van vba, hierover is genoeg op internet te vinden.

Je moet excel wel even wijs maken wanneer de footer geplaatst moet worden.

Bij het selecteren van een blad
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
ActiveSheet.PageSetup.LeftFooter = ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Author")
End Sub

Bij het openen van jouw bestand
Code:
End Sub
(les 1, 1e minuut)
klopt exact ik was een minuut later:d

Edit2
Voetteksten zie je overigens pas verschijnen na het afdrukken.
Dit is niet waar. Afdrukvoorbeeld zal het ook weergeven. En vanaf iig XL-2007 onder beeld en Pagina-Indeling zie je het ook.

Laatst bewerkt:
VenA schreef: "Afdrukvoorbeeld zal het ook weergeven".
Antwoord: Ja, natuurlijk. Een afdrukVOORBEELD is immers een venster dat laat zien hoe het document er na het AFDRUKKEN uitziet. Je begrijpt toch ook wel dat ik met mijn tekst bedoelde dat je die voettekst niet meteen in het Excelblad ziet staan waarin je aan het werk bent.

Super en dank jullie wel - een paar Youtube filmpjes later en het werkt!

Nog 2 vragen:

1. De VBA wordt nu uitgevoerd bij het openen van een werkblad. Hoe kan ik de VBA uitvoeren bij het opslaan van mijn bestand of andere actie?

2. De VBA werkt nu op mijn ActiveSheet - kan dit ook op het hele werkboek werken (alle bladen tegelijk).

Dank!!

Laatst bewerkt:
Als je mijn macrootje van hierboven bekijkt:
Code:
End Sub
dan kun je daar toch wel aan zien hoe je die voettekst ook in andere bladen plaatst?
En als je veel bladen hebt, dan maak je er een for-nextlusje van, waarmee je alle bladen eenvoudig en snel kunt voorzien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan