Filmpjes om te leren programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorenman

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2013
Hallo iedereen,

Ik ben een jongen van 17 jaar en op dit moment ken ik de programmeertalen HTML, CSS, Javascript, jQuery, PHP en Python.
Ik zit nu in de 5e van het VWO, dus ik moet volgend jaar een profielwerkstuk maken.

Zelf zat ik er aan te denken om filmpjes te maken (in het Nederlands) met uitleg over hoe je moet programmeren in de bovengenoemde programmeertalen.
Maar mijn vraag aan jullie is, denken jullie dat hier behoefte aan is?

Zelf denk ik eigenlijk van wel, want toen ik mezelf leerde programmeren, ergerde ik me er kapot aan dat er geen uitlegfilmpjes over deze programmeertalen in het Nederlands waren.

Groetjes,

Joren

Mooie uitdaging... ik denk dat het de kunst is bij zoiets... "hoe vermijd ik dat het saai wordt..."
Dus een aansprekend, overzichtelijk onderwerp uitkiezen, wat is het exacte doel/wat wil je nu precies programmeren.
En waarbij je duidelijk laat zien hoe je het aan gaat pakken, duidelijke/begrijpelijke stroomschema's, en hoe ga je dan programmeren.... kluts je alles achter elkaar op het scherm in elkaar alsof je het al jaren doet... (je verliest de aandacht dan heel snel vrees ik..) of werk je systematisch goed overeenkomend met het stroomschema. Hoe zet je de hoofdlijnen van het programmeren op, hoe gebruik je de substructuren efficiënt. Vooral het nut van bepaalde acties lijkt me erg belangrijk.
En.. hoe zoek je de fouten op/debug je...

Dit zijn en aantal zaken zoals ik vanuit een oud maar beperkt Fortran/Basic verleden wel benieuwd zou zijn hoe je daar een uitdagende vorm aan weet te geven.

Kijk maar eens rond wat er al is:

Python bijv:
https://www.youtube.com/watch?v=N4mEzFDjqtA
Zonder kennis te volgen...?
De meningen zijn nogal verdeeld...
Bekijk zulke filmpjes eens kritisch of ze een goede opbouw hebben of dat het toch die wizkids zijn die er meteen invliegen...
De hele goeie... hebben wrs zo'n filmpje niet nodig.. maar wil je een bredere doelgroep bereiken?
Dus ook dat ... wat is je doelgroep?
Een noob, een geïnteresseerde die wel Pyhton oid wil leren of een potentiële wizkid...

Succes met je uitdaging!

Zeer belangrijk is dat je begint met
a. de kenmerken en scope van de programmeertaal
- OO of juist niet
- geschikt voor ... [Denk aan "websites (server-side)", "websites (client-side)", taken-programmering, grafische uitvoer of juist niet, geschikt/bruikbaar in Windows/Android/MacOS/Linux etc.]
...
b. de (voor-)vereisten om het (goed) te leren
- OO kennis of juist niet
- Gestructureerd programmeren of juist niet
- Talen die 'er op lijken' en dus een overstap makkelijk maken
...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ja er is behoefte aan dergelijke materiaal. Er is een boel, maar ook weer niet. Zeker in het Nederlands. Voor je begint een duidelijk doel definiëren en rekening houden met je doelgroep. Je zult wellicht niet iedereen kunnen boeien, omdat de een nou eenmaal verder is in het programmeren dan de ander.

Hou er ook rekening mee dat HTML en CSS geen programmeertalen zijn.

Er is zeker vraag naar.

Ik denk dat het belangrijk is als je mensen wilt boeien dat je het serieus aanpakt maar je bezoekers niet met u aan te spreken. en maak je een foutje in de opname benoem de fout en ga dan gewoon verder start de opname niet opnieuw dat maakt het kijken naar een tut ook weer leuk.

Ik ben zeer benieuwd naar je filmpjes Waar ben je op te vinden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan