Sowieso houd EA(makers van battlefield) niet van laptops. Lees het boekje maar, daarin staat dat laptop kaarten officieel niet ondersteunt worden. En zoals boven mij al gezegd wordt, mocht je willen gamen op een laptop, ben je zo'n goede 1000 euro kwijt, als het niet meer is. Laptops zijn eigenlijk ook niet gemaakt voor gamen, maar het gaat wel, maar dan moet je dus een duurdere variant hebben.
Ik heb een eigen bedrijfje waar ik computers bouw, en als mensen mij vragen wat voor pc past bij mij, en ze zeggen er dan bij dat ze willen gamen, dan raad ik ze ook altijd een desktop aan. Want een echt goede desktop gaming pc, ben je voor 500 tot 700 euro klaar, inclusief een 22 inch full hd monitor, tenminste, als je het juiste adres weet..
Maar battlefield 3 is nogal zwaar. Dat ga je echt niet trekken met een 6470. dat is namelijk een instap kaart. Eigenlijk kun je het zo zien.. Het eerste cijfer duid de serie aan, bij het geval van de 6470 is het dus de ati/amd 6000 serie. Waar het dan om gaat is dat het 2e cijfer zo hoog mogelijk is. Dus het liefst een 9, of een 8. Want hoe hoger dat 2e cijfer, hoe beter de kaart. De laatste 2 cijfers duiden varianten aan van het 2e cijfer. Zo werkt het ook bij Nvidia.
Bovendien, mag die kaart van je dan misschien wel 1gb video memory hebben. En wordt er bij de meeste games wel gezegd dat je minimaal zo en zoveel video geheugen moet hebben. Maar waar het echt om draait is hoe snel je kaart is, en hoe snel je video geheugen is. Alleen wordt dat eigenlijk er nooit bij vermeld. Hoewel... Sommige ontwikkelaars vermelden het er wel bij.. Die geven gewoon een kaart aan (bijvoorbeeld een gtx260) en elke betere kaart moet hem dan kunnen draaien.
Ik zou zeggen dat een ontwikkelaar ook aan moet geven hoe snel je kaart zou moeten zijn, maar dit doen ze dan weer niet. Beetje jammer, maar ja..
Maar voor de huidige generatie games, heb je eigenlijk een miskoop gedaan aan die laptop. Kijk een i5 is lekker, en kun je leuk mee gamen, maar die video kaart echt niet.. Heel misschien heb je geluk en kun je die videokaart laten vervangen, maar meestal gaat dat niet met laptops..
Voortaan dus voor games beter geen laptop halen..
Groet van Martijn