filter de waarde van "code" uit database

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo,
Graag jullie hulp

een database bestaat uit 3 velden
Datum
Code
Soort

Ik wil hieruit filteren alle records met dezelfde code, als Soort: "Geel" waarbij een zelfde datum meer dan 1 keer voorkomt

Dus, bvb voor 04/08/2023 heb ik voor de code 12345 voor de soort Geel 2 records
dan wil ik 04/05/2023 code 12345 zien verschijnen

de code en de datum weet ik vooraf niet

Hopelijk is dit duidelijk, het gaat om een filtering van een paar duizend record

Bedankt alvast
JP

Duidelijk, al bedoel je met je eerste zin waarschijnlijk een 'tabel' met drie velden :). De onduidelijkheid begint hier:
de code en de datum weet ik vooraf niet
Alsof je naar een reisbureau stapt en vraagt of ze een vakantie hebben, maar je weet niet wanneer en waarheen.... Ik weet niet of je dan een bruikbare oplossing gaat krijgen :). Hier dus ook niet, want wanneer weet je wél om welke code en datum het gaat? Je kunt in ieder geval een Totalen query maken waarbij je groepeert op Datum en Code, en de functie Aantal gebruikt. Overigens is dit ook erg vaag:
Ik wil hieruit filteren alle records met dezelfde code, als Soort: "Geel" waarbij een zelfde datum meer dan 1 keer voorkomt
Want wil je nu groeperen op Code, of op Soort? Eén van de twee moet je gebruiken om te sorteren, de ander om te tellen (met de functie Aantal dus).
Dat levert je dan een lijst op met elke combinatie van één datum, één code en het aantal keren dat Soort voorkomt. Dat Aantal veld filter je dan op >1, want je wilt alleen records zien die vaker voorkomen.

iets in de aard van

Code:
select code, soort, datum
from [MyTable]
group by code, soort, datum
having count(soort) > 1

iets in de aard van

Hoewel de vraag (ook mij) niet helemaal duidelijk is, kom ik in combinatie met het voorbeeld tot iets vergelijkbaars, maar dan alleen voor de soort geel.
Code:
select code, datum, count(soort) as aantal
from [MyTable]
Where soort = "Geel" 
group by code, datum
having count(soort) > 1

Opgelost.... query van Peter deed het hem... bedankt voor de snelle reacties

Volgens mij had JP dat op basis van mijn aanwijzingen ook wel zelf gekund :). 't Is toch wat dat iedereen zo triggerhappy is dat hij dat niet eens zelf kan uitproberen! Weer een gemist leermomentje...

er zijn genoeg sites die trainingen verzorgen, ik denk dat wie een hulp forum bezoekt vooral snel hulp zoekt :rolleyes:

We hebben het hier niet over een cursus, maar over mensen helpen om (o.a.) hun kennis te vergroten. Ik weet toevallig dat JP prima in staat is om deze query te maken.

vrees er voor Michel.... 't is intussen weer al heel wat maanden geleden dat ik nog iets binnen access deed dus, ben de "feeling" weer wat kwijt, en zoals Noella zegt, ik bots op een vervelend probleem binnen mijn project waar ik liefst asap een oplossing voor zie.

Tijd om de skills dan weer een beetje op te poetsen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan