• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

filter en sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marijke76

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2006
Hallo,
Ik wil graag voor mij werk een bestand filteren, zodat de juist eenheden onder elkaar staan.
Uit het plansysteem waar ik mee moet werken, kan ik een dienstlijst uitdraaien, echter dit is een niet zo nette lijst. Daarom zou ik dit graag willen sorteren, zodat alle A diensten (A=naam collega) onder elkaar, zie ook bestand. het liefst zou ik ook het willen sorteren op niveau wat achter de naam van de collega staat, A=collega (6), 6 geeft het niveau aan.

Hoe kan ik dit het beste doen? Graag jullie hulp?
Bekijk bijlage week 5 test.xlsx

Hallo,
Ik heb allereerst een aantal spaties weggehaald achter de gegevens in kolom B en daarna heb ik een hulpkolom gemaakt met daarin het niveau. Ook heb ik lege regels weggehaald.
Daarna kun je gewoon op de diverse kolommen sorteren.

Kees

Edit
Ben even uitgegaan van tabblad Test, Wat is de bedoeling van Blad Week 5?

Kees

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. tabblad " week5" is zoals ik het krijg, vanuit ons planprogramma. tabblad " test" is zoals ik het graag zou willen. Ik zou dus graag dat excel automatisch, in een tabblad, de diensten van de collega's bij elkaar zet. Dus bijv. alle A= bij elkaar.

Wil je ook eens in je "test" sheet de andere 2 dagen invullen?
Ik heb zo'n vermoeden wat je ons zal voorschotelen en begin het ergste te vrezen :(

Is het toevallig dat 1 "A" item verdwenen is in je "test" sheet of niet?

mcs51mc, wat bedoel je precies? wat wil ik jullie voorschotelen?

Als ik een begin heb, dus 1 dagje, kan ik natuurlijk de andere dagen en soort diensten elf wel aanpassen

Laatst bewerkt:
sorry, ik wist niet dat dat niet mocht. ik heb er geen nare bedoelingen mee. dan sluit ik wel een onderwerp

KeesBl, bedankt voor je bestand, maar het niet precies wat ik zoek.
Maar ik voel me een beetje belachelijk gemaakt hier, dus helaas sluit ik deze vraag. Ik ga het wel gewoon handmatig doen.

Ik wil je wel helpen hoor! Een oplossing ontstaat vaak na een aantal heen en weer pogingen en aanpassingen.
De insteek op dit forum is in elk geval NIET om elkaar belachelijk te maken!

Kees

bedank je wel Kees.

ik vroeg ook of het op niveau, gesorteerd kon worden, echter dit is veel minder belangrijk. Het belangrijks is dat excel automatisch, die A=collega, X=collega enz onder elkaar zet. verder niet. Als ik een opzetje heb, ben ik bekend genoeg met excel om het verder natuurlijk zelf te maken.

Hallo Marijke,

Ik denk dat je de letter in de kolom unit (blad test) uit de kolom ernaast haalt.
Dat is niet zo'n groot probleem. Maar de I zie ik niet.
Kun je niet op die 'losgeweekte' letter in de kolom unit sorteren?
Lege regels leveren overigens wel problemen op bij sorteren, en niet alleen daar.

Kees

dat kan ook, maar dan ik ik het net zo goed " gewoon" sorteren? of kan dit wel voor alle 7 dagen te gelijk gesorteerd worden?

Hoi Marijke,

Bedoel je voor alle dagen afzonderlijk sorteren, en dus ook per dag een extra kolom voor de unit waarop je sorteert?
Dat moet denk ik wel kunnen.

Kees

Marijke, Ik bedoelde dat het bijna onmogelijk is om een regel op te stellen om je lijst te sorteren zoals je het had gewenst. Wanneer je met slechts één dag zou werken is het misschien nog haalbaar maar wanneer je meerdere dagen moet sorteren, dan krijg je nog een pak voorwaarden bij waardoor het (bijna) onmogelijk wordt.
Ik denk hierbij aan:
a) meerdere "A" items bij de 6de dag waardoor je de rijen van de vorige 5 dagen moet beginnen aanpassen.
b) plots krijg je Unit "L" op de 13de dag waardoor je de 12 vorige dagen terug moet gaan bijwerken.
Op die manier krijg je een iteratief process die bijna niet op te lossen is in 1,2,3.

Persoonlijk zou ik alle velden eerst onder elkaar gaan zetten in een tijdelijke sheet en gesplitst in verschillende kolommen.
Dus de velden "A=collega 1 (2)" splitsen in kolommen: a) "A"; b) "collega 1" en c) "(2)"
Finaal krijg je dus kolommen a) "Unit", b) "A", c) "collega 1", d) "(2)", e) datum

Die lijst kan je dan naar believen sorteren.
Dan kan je, misschien, de gesorteerde lijst eenvoudig herverdelen zoals je wenst.

Met alle data onder elkaar kan je misschien draaitabellen gebruiken om bepaalde data uit je lijst te halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan