• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filter gebruiken.

niekie73

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2023
Hallo its me again,

Als ik een filter wil gebruiken in een lijst zoals bijgevoegd kan ik filteren op 2 waardes.
bijv als ik kolom C wil filteren gebruik ik nu de tekstfilter bevat ENB en RENT maar eigenlijk hoort daar ook nog NET bij.
Is dit mogelijk?

Bijlagen

Met Power Query is dat niet zo moeilijk. Via menu gegevens de tabel inladen, daarna voor kolom C het volgende (geavanceerde) filter instellen:
filter.png

Als je Excel 365 gebruikt kan het ook wel met formules als je dat zou willen.

Bijlagen

Thanks voor je reactie dat Power Query is nog wel iets waar ik me in wil verdiepen maar tot nu toe nog geen snars van snap. Ik krijg niet eens het bestand erin 🙈 zal er eens filmpjes over gaan kijken.

Wat voor bestand heb je het dan over?

Je kan ook nog de geavanceerde filterfunctie van Excel gebruiken (meer info: hier).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Thanks ik ga het eens rustig bekijken allemaal voor ik weer wat ga vragen.
ja ik leer wel ;)

ook met de standaard filterfunctie van Excel kun je meer dan 2 waarden selecteren.
maar dan moet je de zoekbalk gebruiken in de filter en niet de Tekstfilters, daar ben je inderdaad beperkt tot 2 tekstwaarden.

maar via de zoekbalk kun je de filter selectie uitbreiden met zoveel als je wilt
zie onderstaande instructie (zit ook als tabblad in de bijlage)

1742826023359.png

Uiteindelijk denk ik dat powerquery fijner is
Maar dit is ook prima te doen als het inderdaad om 3 a 4 setjes data gaat.
Het vraagt in het begin een beetje oefening en alertheid maar vooral bij teksten is het wel handig als je op meer dan 2 tekstfragmenten kan filteren.

Bijlagen

voor ik weer wat ga vragen.
Je mag altijd vragen stellen.
Als je je wat verdiept in Power Query, vooral met de tabellen en Excel-sheets waar je in eerdere topics mee bezig was, zul je daar onnoemelijk veel tijd mee besparen.

Bijlagen

Met een stukje Vba.
Code:
Sub hsv()
Dim a, sv, d As Object, i As Long
With Cells(1).CurrentRegion
 Set d = CreateObject("scripting.dictionary")
  sv = .Value
   For Each a In Array("ENB", "RENT", "NET")
      For i = 1 To UBound(sv)
        If InStr(sv(i, 3), a) Then d(sv(i, 3)) = ""
      Next i
    Next a
  If d.Count > 0 Then .AutoFilter 3, d.keys, 7
End With
End Sub

Bijlagen

Dat vermoedde ik al. Voor mij was het ook jarenlang een verborgen functionaliteit die recht voor mijn neus stond. :)

Voorlopig ga ik even voor de simpele oplossing van @roeljongman
Met de andere code's ben ik nog wel bezig in een test bestand, maar daar moet ik nog even rustig de tijd voor nemen.

1 vraagje als het nog mag, het bestand staat online in Teams zodat mijn collega's er gebruik van maken.
heb nu al wel gefixed dat ze het bestand niet op kunnen slaan zonder ww. Maar het vinkje van automatisch opslaan staat steeds aan en moet iedereen dus uitzetten, anders dreigt het nog fout te gaan.

Is het mogelijk om voor enkel dit bestand het automatisch opslaan uit te schakelen.

Terug
Bovenaan Onderaan