Filter in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

LudoDP

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 dec 2016
Probleem:

In access wil ik vanuit een formulier een query en afgeleid rapport maken.

Het basisbestand betreft leerlingen, van hetzij 7, hetzij 12 jaar. Indien niet gekend, krijgen ze voorlopig het label 99.

Nu wil ik vanuit een formulier kunnen selecteren. Op dit formulier heb ik een keuzelijstje gemaakt met de opties "7"; "12"; "99; "ALL" (+knoppen om het rapport/query op te starten).

In de query heb ik volgend criterium geplaatst:

IIf(([Formulieren]![frm_kies leeftijd]![cmb_kiesleeftijd]="All");(([tbl_leerlingen].[6/12 jarigen])>1);([Formulieren]![frm_kies leeftijd]![cmb_kiesleeftijd]))

De selectie per jaar lukt , maar als ik de optie "ALL" selecteer, krijg ik geen gegevens terug, terwijl de query eigenlijk alle records moet tonen.

Alvast dank voor jullie hulp.

Ludo DP

Welkom bij HelpMij :). Wellicht helpt het al als ik uitleg waarom het niet werkt; zo niet, dan kan ik uiteraard wel een betere oplossing aandragen!
Je hebt dus blijkbaar een criterium in de query gezet om de query te filteren. Als je deze query gebruikt om je rapport te filteren (wat ik zelf zou doen) dan is een andere aanpak aan te bevelen, maar laten we het eerst eens in de query oplossen. Je hebt dus een veld met daarin de waarden 7 of 12. (we zullen het maar niet over deze merkwaardige schoolbezetting hebben waarin kinderen van 9 t/m 11 rücksichtlos worden verwijderd ;) ) En die waarden filter je basis van wat er in de keuzelijst is gekozen. Kies je 7 of 9, dan is het prima, want die waarden staan in de tabel. Kies je All, dan gaat dat niet want die optie heb je niet. Zover was je natuurlijk al. Daarom bedacht je dit:
([tbl_leerlingen].[6/12 jarigen])>1. Maar wat staat daar eigenlijk? Je maakt een vergelijking! En een vergelijking ken maar twee uitkomsten: WAAR en ONWAAR (True of False). De getallen 7 en 12 zitten daar dus niet tussen, en dat is de reden dat jouw oplossing nooit kan werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan