• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filter in Excel: Kunnen de maanden ook op kalendervolgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

CasperEx

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2013
Beste forumleden
Zie de bijlage: De maanden in het filter staan op alfabetische volgorde, ik wil ze graag op kalendervolgorde
Kan dat?
Het overzicht zelf kan niet gewijzigd worden. De volgorde van de maanden staat dus vast

Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor het meedenken

Bijlagen

Ja, die had ik ook gevonden. > Aangepaste lijst en filter even opnieuw aanbrengen.
Het lukt mij toch niet. Wel jan-dec op Blad1 maar niet in het filtervenster.

Laatst bewerkt:
Menu Sorteren en Filteren > Aangepast sorteren > bij Volgorde "aangepaste lijst" selecteren > Gewenste aangepaste lijst selecteren (januari, februari, maart, etc.) > ok > ok.

En voilà, je lijst is gesorteerd op maand.

Ja, maar het venster past zich niet aan. Is dat normaal? Vind ik niet handig. Daar blijven de maanden op alfabet staan.
edit:
Gevonden. Kun je oplossen met een hulpkolom:
Code:
=MAAND(DATUMWAARDE(C4&" 1"))

Laatst bewerkt:
=--("1"&C4)

Aangepaste celeigenschappen → mmmm

Ik zou de datum gewoon direct invoeren als werkelijk een datum (1jan, 1maart etc..). Celgeinschappen op mmmm en sorteren zal vervolgens werken.

Collega forumleden,
Dank jullie wel allemaal voor het meedenken. Het is de oplossing van JVeer geworden
Senso, ik kende de functies MAAND en DATUMWAARDE nog niet, die kennis heb ik nu ook meteen
meegenomen !

Tot de volgende keer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan