• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filter lijst met extra informatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Recalis

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2016
Goedenavond,

ik heb een probleem waar ik niet uitkom. In de bijgevoegde excel heb ik een raaplijst toegevoegd. Als ons personeel een kar moet rapen (in een kas) is het idee dat ik aangeef wat er op komt. Ik zet dan dus een aantal voor iedere plantensoort en filter vervolgens de lege cellen eruit. Vervolgens selecteer ik de klant uit een dropdown lijstje en iedere klant heeft specifieke informatie die op de te printen pagina moet worden weergegeven. Op werkblad 2 vul ik die informatie in in een tabel. Op dit moment wordt deze weergegeven onder het lijstje, maar het is van belang dat alles op de bovenste helft van een a4 past, dus ik zou deze informatie graag naast het lijstje met soorten hebben. Het probleem is echt dat als ik het filter activeer, ook de cellen met de extra informatie worden weggefilterd. Nu is mijn vraag dus: kan ik naast de lijst met planten ook tekstvakken weergeven die niet verdwijnen met het filteren. Of benader ik het totaal verkeerd en is er een veel makkelijkere manier om te doen wat ik wil?

Mvg,

Gerwin

Bijlagen

Beste Timshel,

dit lijkt er al erg op! Is het ook nog mogelijk om de nummers achter de plantnaam ook op de raaplijst te krijgen en deze automatisch te sorteren van hoog naar laag? En is het verder niet mogelijk om de invoertabel op dezelfde pagina te hebben als de uitvoertabel, maar om er dan voor te zorgen dat de invoertabel dan niet afgedrukt wordt?

Mvg,

Gerwin

Voor sorteren met formules zie bijlage.
Om het afdrukbereik in te stellen kun je deze instructie bekijken of zelf even verder googelen.

Bijlagen

Tot zover al heel erg bedankt, alleen nog een vraag:

Hoe komt het dat als ik op blad 3 rijen boven de tabel toevoeg, of verwijder, dat dan de raaplijst niet meer klopt?

Ik snap de formule van het verticaal zoeken niet zo ontzettend goed namelijk.

Mvg,

Gerwin

Dat komt door de rijverwijzingen:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(KLEINSTE(Blad1!$A$8:$A$34;[COLOR="#FF0000"]RIJ(1:1)[/COLOR]);Blad1!$A$8:$C$34;2;ONWAAR);"")

Gebruik anders deze (in A2):
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(KLEINSTE(Blad1!$A$8:$A$34;[COLOR="#FF0000"]RIJEN(A$2:A2)[/COLOR]);Blad1!$A$8:$C$34;2;ONWAAR);"")
en deze in B2:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(KLEINSTE(Blad1!$A$8:$A$34;[COLOR="#FF0000"]RIJEN(B$2:B3)[/COLOR]);Blad1!$A$8:$C$34;3;ONWAAR);"")

Dan kun je naar hartelust rijen invoegen en verwijderen.

Die laatste moet dan B$2:B2 zijn toch? Volgens mij is het dan gelukt namelijk

Goedenavond,

nu nog een vraagje. Ik heb in principe alles werkend. Mijn dank hiervoor! Het enige probleem is dat ik in de keuzelijst met invoervak geen tekst kan typen om te zoeken in de keuzelijst. Enig idee hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen? Alvast super bedankt voor alle hulp!

Mvg

Gek eigenlijk. De keuzelijst met invoervak (formulier) heeft helemaal geen invoervak.
De keuzelijst met invoervak (active-x) heeft dat wel. In de bijlage heb ik er zo een op je werkblad gestift.
De active-x-variant werkt iets anders. Misschien heb je iets aan dit instructiefilmpje.

Bijlagen

Nog 1 vraag.

Heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe! Ik heb nu nog 1 vraag. Ik zou de raaplijst graag automatisch gesorteerd hebben op de getallen achter de plantnamen (in het donkergroen gevulde cellen). Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Bijlagen

Is dat een locatiecode of zo?

Op tabblad Invoer, cel A11 en doorvoeren naar beneden:
Code:
=ALS(B11="";"";RANG(D11;$D$11:$D$37)+RIJ()/1000)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan