Filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

davevanderkist

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2004
Ik heb op een formulier een Keuzelijst met invoervak staan. Nu wil ik dat er gefilterd kan worden en wel zo dat de gebruiker kan kiezen tussen de waarden in de keuzelijst, hoe doe ik dit?

Laatst bewerkt:
Je zou een macro kunnen maken die geactiveerd wordt bij verandering van dat keuzevak.
Die macro moet dan de filter instellen en toepassen.

Voor de preciese tekst in de macro zal ik moeten weten met welke office jij werkt. Ik zou je die ook overigens pas maandag kunnen geven.

De groeten,
Mark

Ik ben overigens nog wat extra uitleg verschuldigd:
Het is een formulier, daar staan leerlingen in. Deze leerlingen zitten in een klas. De klas van een leerling wordt bepaald door het kiezen in een keuzelijst. De waarden die in deze keuzelijst staan moeten ook gebruikt worden om te filteren, dus de gebruiker moet alle leerlingen van die klas zien na het filteren.

Probleem: op het moment dat de waarde van de keuzelijst veranderd dan zit de leerling dus meteen in een andere klas. Dus hoe kan de gebruiker nou kiezen en filteren zonder dat de waarde wordt gewijzigd?

Geplaatst door davevanderkist
Ik ben overigens nog wat extra uitleg verschuldigd:
Het is een formulier, daar staan leerlingen in. Deze leerlingen zitten in een klas. De klas van een leerling wordt bepaald door het kiezen in een keuzelijst. De waarden die in deze keuzelijst staan moeten ook gebruikt worden om te filteren, dus de gebruiker moet alle leerlingen van die klas zien na het filteren.

Probleem: op het moment dat de waarde van de keuzelijst veranderd dan zit de leerling dus meteen in een andere klas. Dus hoe kan de gebruiker nou kiezen en filteren zonder dat de waarde wordt gewijzigd?

Je kunt het op de manier zoals ik eerder beschreven heb doen.
Je zou ook de filter mogelijkheid van access kunnen gebruiken.

Je kunt dit als volgt doen:
Op de werkbalk staat een klein trechtertje met daarachter een formulier (hij staat tussen een grote trechter en een trechter met een bliksemstraal).
Als je die kleine trechter met formulier aanklikt kun je aangeven waarop je wilt filteren.
Klik daarna op de grote trechter om de filter toe te passen.
Om de filter eruit te halen klik je weer op de grote trechter.

attachment.php

De groeten,
Mark

Bijlagen

• trechter.gif
    trechter.gif
    1,1 KB · Weergaven: 256
Op jouw eerste manier gaat het me niet lukken omdat hij na het wijzigen van de waarde in de keuzelijst ook de waarde van de leerling dus wijzigt ( en dit moet ook zo blijven). De 2e manier ken ik natuurlijk ook wel maar de gebruiker wil nou eenmaal een knop op het formulier hebben staan en de mogelijkheid om te kiezen. Ik heb office2000 trouwens

Maak een keuzelijst die niet afhankelijk is van het veld in de tabel. Geef dit lijstje dezelfde recordsource als de klassen keuzelijst en filter m.b.v. dit veld. Dan voorkom je dat de gegevens in de tabel worden aangepast.

Grtz,

Ik heb het op de volgende manier opgelost:

Een 2e keuzelijst met rijbron:

SELECT [Klas].[ID], [Klas].[Klas] FROM Klas;

Gebeurtenis:

Private Sub klasfilter_AfterUpdate()

DoCmd.ShowAllRecords

Dim rs As Object

Set rs = Me.Recordset.Clone
rs.FindFirst "[Klas] = " & Str(Me![klasfilter])
Me.Bookmark = rs.Bookmark
Me.Filter = "[klas] = " & Me.Klas
Me.FilterOn = True

End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan