• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren aan de hand van keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

faelsendoorn

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2012
Hoi,

In de bijlage heb ik een voorbeeldformulier gemaakt waarmee ik het probleem wil oplossen.
In cel C2 kan je één van de drie projecten selecteren. In B4:D23 zie je gegevens van drie projecten.
C2 is een keuzelijst. Als je één van de projecten selecteert dan moeten alleen de gegevens van dat project in het voorbeeldformulier staan. Dus stel dat je project B kiest in C2 dan zie je alleen de gegevens van project B en niet van de andere projecten.
Ik heb ook een tabblad met gegevens die ik gebruik voor o.a. de keuzelijst.
Hoe kan ik dit probleem oplossen? Via een filter gaat niet omdat in de gebruikersstappen de gebruiker eerst een project selecteert en dan de gegevens van die project ziet.

Groeten,

FA

Bijlagen

Leuk voorbeeld!
Komt in de buurt al zou het via mijn voorbeeld ook mogelijk moeten zijn i.p.v. een box te bouwen (en met een macro). De manier die ik zoek zal simpeler zijn dan dat.

Wat grappig is dat ik op werk met Excel 2016 dat formulier uit de vorige bijlage had gemaakt, maar onder .xls heb opgeslagen. Nu eenmaal thuis zijn de keuzelijsten opeens verdwenen en moet ik ze weer opnieuw aanmaken.

Wat is overigens het verschil tussen een keuzelijst met invoervak (via formulieren) en de keuzelijst die je via gegevensvalidatie (excel 2016) of data->valideren (excel 2003) maakt? Lijkt me beiden hetzelfde alleen met die via formulieren kan je uitbreiden met programmeercode?

Laatst bewerkt:
Ik ben er ondertussen achtergekomen dat op tabblad Data ik lijsten expliciet moet aanmaken. Heb ik nu gedaan. De lijst met projecten heet Project en de lijst met de data die ik te voorschijn wil halen aan de hand van het geselecteerde project in het eerste tabblad zit in een lijst die database heet.

Als ik het goed heb moet er een stukje visual basic code komen die kijkt welk project geselecteerd is en dan de data toont behorende bij dat project? Zo ja wat voor stukje code? Zie bijlage.

22:29 Ik zie varianten met KOLOM() en RIJ() maar hoe moet ik dit toepassen dat ik zowel de gegevens horizontaal als verticaal te zien krijg?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Laat maar, heb al een oplossing gevonden door zelf te experimenteren en tig dingen uit te proberen. Topic kan worden gesloten hoor. Ieder bedankt voor alle hulp...:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan