• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

filteren in beveiligd Excel bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

dihappyana

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2016
Hallo,

ik ben nieuw hier dus weet niet of mijn vraag hier goed staat.

Ik heb een vraag mbt Excel en hoop dat iemand me hier bij kan helpen.
Ik moet een database gaan aanpassen.
Momenteel is heb ik alle formules beveiligd en het werkbook ook beveiligd waardoor je dus een wachtwoord nodig hebt om het bestand te openen. Vervolgens kan iedereen hier dus in werken zonder formules of cellen te verwijderen.
Het werkbook is voorzien van header/footers (deze moeten er in blijven ivm traceerbaarheid).
Nu wil ik dus eigenlijk dat men wel een kopie van de database kunnen maken, waarin gefilterd kan worden, waar de header/foorter ook nog steeds in staan, maar waar de formules en cellen dus nog steeds niet verwijderd kunnen worden. Is dit mogelijk??

Of is het anders mogelijk om een sheet te kopieren en alleen de values te plakken in een leeg bestand, maar dat wel deze header/footers mee gaan???

Alvast bedankt! :)

Je kunt bij het beveiligen van een excel werkblad selecteren wat de gebruiker wel en niet mag. Je kunt dan aanvinken dat de gebruiker wel gebruik mag maken van een filter.
Dan hoef je geen gebruik te maken van een kopie of iets dergelijks.

Ik hoop dat ik ook je vraag goed begrijp wat deze oplossing is heel simpel :)

Dank je wel voor je antwoord :)
Ik heb al naar deze opties gekeken, maar ik krijg het niet voor elkaar dat je dan toch kunt filteren als het bestand beveiligd is.
Ik heb autofilter geprobeerd, maar dit is niet wat ik zoek. Misschien kijk ik verkeerd??
Iedereen moet de studiegegevens kunnen filteren door bijv te kijken of "persoon X" wel alle studie dagen is geweest enz.

(de reden dat een bestand gekopieerd wordt is omdat mijn baas niet wilt dat er in de database zelf gefilterd ed wordt. Dus enkel data toevoegen en/of aanpassen, meer mogen we er niet mee doen. Maar omdat we de filter optie wel heel vaak nodig hebben, maken we dus een kopie van het bestand en gaan daar in filteren (dus dat is een ander probleem hihi)

Haha, dat dacht ik al.

Werk je in een beveiligd bestand of in een beveiligd werkblad?
In een beveiligd werkblad weet ik namelijk zeker dat er gefilterd kan worden wanneer je bij het beveiligen van het blad de optie 'AutoFilter gebruiken' selecteert.

Bekijk bijlage AutoFilter.xlsx

Welkom op dit forum:)
Post eens een vb bestandje met wat dummy gegevens en de filterparameters en wat er moet gebeuren met de resultaten

Ik heb de sheets beveiligd (ter voorkoming van verwijderen van formules en cellen). Als dit beveiligd is, kan ik dus niet filteren. Wachtwoord moet erop blijven.
En daarna is het bestand beveiligd (via save as, tools, general options).
Dus bij openen wordt er gevraagd om een wachtwoord, waarna iedereen na het invoeren van dat wachtwoord gewoon aan de slag kan. Sheets blijven dan wel beveiligd.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

In dat geval kun je gewoon filteren, zie het voorbeeldbestandje wat ik heb bijgevoegd in mijn eerdere reactie.
Het blad is beveiligd maar de filteroptie kan nog steeds gebruikt worden.

Dit doe je door de filter toe te voegen wanneer het werkblad nog niet beveiligd is. Wanneer je het blad vervolgens beveiligd moet je de optie 'AutoFilter gebruiken' selecteren.

In het voorbeeldbestandje is het wachtwoord trouwens niks, daarom hoeft deze niet ingevuld te worden bij het opheffen van de beveiliging.

Thanks voor het voorbeeld. Daar werkt het inderdaad gewoon.
Alleen mogen wij in de "echte" database dus niet filteren. Dat mogen we dus alleen doen als we een kopie maken van de database.
Dus filters vooraf erop zetten is geen optie..
Is dit de enige optie??

Ik vind het heel apart dat jullie niet mogen filteren in het bestand. Het is een bewerking die niets aan de inhoud van je bestand veranderd en het geeft je ook geen mogelijkheid om dat te doen. Het makkelijkste is om dit tegen je baas te vertellen en in overleg beslissen dat deze filter in het bestand komt. Dan zijn jullie er allemaal het makkelijkste uit. :D

Daarnaast moet deze filter-optie in het bestand zitten. Wanneer je deze dan kopieert wordt deze filter ook mee gekopieerd en kun je in het kopie filteren.

Tot slot kun je ook waardes kopiëren en plakken in een nieuw bestand zonder beveiligingen. Dan kun je daar weer een filter in toevoegen. Al zou ik hier helemaal gek van worden want Excel zal alleen de inhoud kopiëren en niet de indeling van de pagina. Je krijgt dus wel wat je wilt maar het duurt lang, is niet netjes en het werkt niet fijn.

Er zijn ook manieren om via een VBA-code een kopie te maken van het bestand. Ik weet helaas niet hoe dat werkt, daarvoor moet je bij de hogere Excel mannen zijn. Maar dan nog, om zo'n code te schrijven voor dit simpele probleem is misschien niet de moeite waard.

Conclusie is dus dat alles kan, maar een gesprek met de baas is de beste oplossing. ;)

Haha ja I know!
Maar blijkbaar is er ooit een keer gebeurd dat iemand filters heeft gebruikt en alles door elkaar is komen te staan.
Don't ask me how!
Maar daarom is dus besloten dat er alleen nog maar dingen ingevoerd of gewijzigd mogen worden en als we willen filteren, dus een kopie moeten maken.
Het is een database van 52 kolommen ofzo en elke keer wil je een andere kolom filteren om problemen eruit te kunnen vissen. Dus ja, we werken wel heel omslachtig ja :d

Maar bedankt voor het mee denken!

Waarschijnlijk is er iemand aan het klooien geweest met sorteren ipv filteren.
Maar blijkbaar is er ooit een keer gebeurd dat iemand filters heeft gebruikt en alles door elkaar is komen te staan.
Een oplossing is een Userform maken met de nodige filterparameters,daarmee kan je zelfs werken in de originele database en is een kopie niet nodig. Als de userform open is kan je filteren maar nergens in het bestand lopen klooien. Wordt de userform gesloten dan heb je gewoon je beveiligde database.
Ik wil daar gerust een voorzetje voor maken maar zonder representatief vb bestandje met wat Jan, Piet ,Joris en Corneel gegevens in is er geen beginnen aan.

Los van het goede idee van gast0660. Laat je baas er een tabel van maken. Dan kan er nooit iets fout gaan met een sortering.

Om snel een kopie te maken met een filter kan je zoiets gebruiken.
Code:
Sub VenA()
ActiveSheet.UsedRange.Copy
With Workbooks.Add.Sheets(1)
    ActiveSheet.UsedRange.PasteSpecial xlPasteValues
    ActiveSheet.UsedRange.PasteSpecial xlPasteFormats
    .Columns.AutoFit
    .Cells(1).CurrentRegion.AutoFilter
End With
End Sub

Voldoende?
Code:
sub hsv()
activesheet.copy
cells(1).currentregion.autofilter
end with

Moet je wel eerst even de beveiliging eraf halen anders loopt het niet zo lekker.

Laatst bewerkt:
Maak van de database een Excel Table. Vervolgens op een andere sheet een daaraan gekoppelde draaitabel. Zo hou je keurig je gegevens en je rapportage gescheiden en hoef je ook niet verder moeilijk te doen met beveiliging.

@VenA, de werkbladbeveiliging had ik niet voorzien dat het meegenomen zou worden.
Dan was het inderdaad niet voldoende.

Code:
sub hsv()
 activesheet.copy
[COLOR=#0000ff]sheets(1).unprotect "wachtwoord"[/COLOR]
 cells(1).currentregion.autofilter
end sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan