• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren in Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter tjis
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tjis

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Ik wil twee adresbestanden met elkaar laten vergelijken. In de twee afzonderlijke bestanden staan naam bedrijf, adres, postcode, plaats, telefoonnummer.
Nu wil ik alle dubbele bestanden er uit halen. Lijkt me dat ik dan het beste op telefoonnummer kan gan zoeken om dat dat het meest unieke gegeven in beide overzichten is. Nadeel is dat het telefoonnummer niet uniek is opgemaakt oftewel de ene keer 070-1234567, dan (070) 2233445, dan 070123214.

Ik heb het idee dat ik eerst de telefoonnummers "goed" moet hebben staan en dan de vergelijking moet maken. Ik zou dus graag twee lijsten met elkaar vergelijken en de dubbelen willen markeren. Wie weet raad?

Selecteer de kolom met telefoonnummers, ga dan naar
Bewerken / Vervangen,

Kies dan dat het - vervangen moet worden door "niks"
(veld leeg laten)

Kies dan "Alles vervangen" en klaar ben je.

ok alleen moet ik de twee bestanden nog met ellkaar vergelijken en de dubbele markeren. Weet je ook hoe dit gaat? Moet ik dan de twee afzonderlijke excel-bestanden in een bestand voegen of in een bestand maar dan in een andere "blad"?

Ik heb met deze gedeeltelijke oplossing nu twee bestanden met bij beide een unieke code in een kolom staan.

Voeg de bestanden samen in een nieuw bestand en sorteer dit bestand op telefoonnummer. De dubbele staan nu bij elkaar.
Controleer dan of de overige gegevens ook hetzelfde zijn. (Bij een verhuizing blijft het telefoonnummer vaak hetzelfde!) Controleer welke gegevens goed zijn en verwijder de andere(n).
Uitgebreid filter geeft hiervoor ook mogelijkheden. Je kunt dan unieke gegevens (telefoonnummer) selecteren en deze exporteren naar een ander blad. Kijk even in de help voor de opties.

Het probleem is nog niet opgelost, de optie die je geeft is in de praktijk niet werkbaar. Het gaat om zo'n 2000 bestanden die ik moet doorlopen. Wat is eigenlijk nog steeds wil is een vergelijking maken tussen twee tabellen en de dubbele er uit halen wie weet hoe?

Dus: ik heb een gegevens bestand (blad 1) met een kolom met een unieke waarde (telefoonnummer) en op blad 2 staan ook gegevens met een unieke waarde (telefoonnummer) nu wil ik de telefoonnummers uit beide kolommen met alkaar laten vergelijken en de dubbel appart zetten/markeren of eventueel verwijderen.

Laatst bewerkt:
2000 bestanden of 2000 namen?
Kun je een stukje van de bestanden (eventueel met fictieve gegevens) in een zip-file hier neer zetten?
Misschien dat het met een macro sneller kan, maar dan is het wel nodig om de bestandsopbouw duidelijk te hebben..

Voor je iets gaan doen, gebruik altijd een copy van je bestanden...

Voeg aan beide bestanden een extra kolom toe en vul deze met de waarde bron1 en bij de andere met bron2, even doortrekken langs alle rijen.

Nu kun je de bestand samen een een derde bestand zetten, waarbij je dus kunt zien waar welk adres vandaan kwam.

Selecteer de kolom met de telefoonummers er in en zoek en vervang met CTRL+F, tabje vervangen, naar alle '(', en vervang deze door 'niks', doe het zelfde met ) en - in deze kolom, nu zouden alle telefoonnummers het zelfde moeten zijn.

Sorteer nu op het veld telefoonnummer.
Plaats in en lege kolom er achter de volgende formule;
=ALS(F2=F1;"Dub";"") (in cel G2, vul G1 met de veld naam; dubbel).
Ik ga er hierbij vanuit dat de telefoonnummers in kolom F staan.
Sleep de formule langs alle rijen, elke dubbele krijgt nu de tekst "Dub" er achter.
Als je de formule;
=ALS(F2=F1;"Dub";ALS(F2=F3;"Dub";""))
gebruikt wordt ook de eerst gevonden cel gekenmerkt.

Selecteer kolom G kopieer hem en plak hem met plakken speciaal, alleen waarden weer terug op G1.
De waarden die getoond worden d.m.v. de formules zijn nu waarden geworden.
Met een autofilter er op krijg je dan alleen de dubbele te zien.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan