Filteren met combobox in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

popmarter

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2008
Hallo, ik snap het niet....

Het idee is zo simpel, maar ik kan nergens een simpele uitleg vinden.

Ik heb een formulier met tabellen:
-
Patient - Afdeling - Behandelaar
Piet1 - afd1 - Jos
Piet2 - afd3 - Jos
Piet3 - afd4 - Jos
-

Afijn, een boel patient en afdelingen en behandelaren. De records in de tabel hebben een dropdownmenu (gemaakt van aparte tabel "Afdelingen") zodat bij het invoeren je niet de naam van een afdeling hoeft te typen. Dit even voor de beeldvorming.

Nu wil ik onder (of boven) in het formulier een combobox met Afdelingen waarbij ik alleen een afdeling hoef te selecteren waarna gefilterd wordt op die afdeling. Maw. ik kies de afdeling 'afd1' en ik zie alleen patienten van die afdeling in beeld.

Hoe doe je dat (zonder ingewikkelde vba)....??

Niet.... Filteren op een formulier m.b.v. een keuzelijst (ik neem aan dat je de opties wilt kunnen kiezen) zul je met VBA moeten laten uitvoeren. Wel kun je de standaard filteropties gebruiken die Access biedt. Daarvoor heb je de knoppen in je werkbalk zitten. Rechtsklikken op een veld kan ook. Dan kies je de optie <Selectiefilter>.

ok, bedankt voor de reactie :) , dat verklaart waarom ik het niet kan vinden.

De menu-balk optie ken ik, maar vrees dat collega's dat al weer snel te ingewikkeld vinden (...). Bovendien blijft het streven met alleen knoppen te werken.

Om dit met VBA te doen, hoe werkt dat? (misschien weet je een link met heel duidelijke uitleg?)

En, is het wel mogelijk om een keuze te selecteren en dan met een Commandknop de filter AAN te zetten? Hoe macro's en knoppen werken begin ik nu te begrijpen..

Een, niet al te makkelijk, maar wel mooi, voorbeeld, is dit bestand. Kijk maar eens of je er iets mee kunt.

Bijlagen

Die db heb ik met opzet niet gepost, omdat die nog veel ingewikkelder is.... Ik zou het voorlopig even bij mijn voorbeeld houden, want die is net zo krachtig, en een stuk eenvoudiger te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan