• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

filteren op meerdere kolommen`met dezelfde criteria?

Status
Niet open voor verdere reacties.

GuyVerdult

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2014
Hi,

Ik zit zit al even te knoeien hiermee, maar kom er niet uit.

Uit onze database worden gegevens naar excel geëxporteerd. Dit levert alleen de nodige complicaties op. Het volgende.
De gegevens uit de database worden helaas op een onderdeel allemaal in 1 kolom weergegeven in verschillende variaties.

Bijvoorbeeld:
Kolom naam: Branche ervaring
Transport/vervoer/logistiek/logistics, Advocatuur
Retail/Fashion, Transport/vervoer/logistiek/logistics
Audit, Fast moving consumer goods
Audit
Handel/Trade
Audit, Hardware
Hardware, Audit

De branche ervaringen worden gescheiden door een komma.

In werkelijkheid gaat het om een stuk of 40 mogelijk antwoorden met meerdere combinaties. Helaas worden die dus ook in alle mogelijke combinaties (niet op alpha volgorde) in een cel opgenomen. Filteren gaat dan niet lukken, omdat je zoveel filters dan krijgt. Een optie is om de cellen te splitsen, maar hoe ga je dan filteren?

Ik wil dus uiteindelijk kunnen filteren op branche ervaring. Heb ik duidelijk toegelicht zo? Wie kan mij helpen?
Bijgevoegd een voorbeeld

Bijlagen

kan je in een ander tabblad laten zien welk eind resultaat je wenst met enkele voorbeelden, dan is er meer duidelijkheid

Hallo Jean-Paul,

Bedankt voor je reactie.

Ik vind het lastig om dat in een voorbeeld te gieten. Wat ik uiteindelijk wil is filteren op branche ervaring. Echter omdat er verschillende branches in 1 cel worden opgenomen, kan je daar geen filter op loslaten. Zie voorgaande voorbeeld.

Uiteindelijk wil ik selecteren op branche ervaring, maar dat gaat nu niet.

Ik heb nu in tab 2 de cellen gesplitst, maar als je dan bijvoorbeeld op "äudit" filtert in kolom 1, dan ontsluit hij alle "äudit" die evt zijn opgenomen in kolom B.
gesplitst of niet, ik wil makkelijk kunnen achterhalen in welke cellen audit is opgenomen. Ik snap dat je dan een formule zou kunnen gebruiken, maar het moet ook in een draaitabel komen met andere gegevens die uit de database zijn gehaald.

Begrijp je het nog? Ben erg benieuwd naar een oplossing.

Hoor het graag waarvoor alvast dank.

Bijlagen

Een aanzetje.
Druk op Alt-F8 en selecteer tst, dan Uitvoeren.
Staat nu ingesteld op audit, maar hier kan je eender wat invullen.

Bijlagen

Hi,

Dank voor jullie reacties

@ Rudi: Ik moet het op een andere manier gaan oplossen vrees ik. Weinig verstand van macro's en/of het aanpassen daarvan.
@ In een draaitabel kan je helaas niet filteren op tekst / bevat tekst. Werkt alleen met berekeningen/cijfers.

Wellicht dat jullie mij op een andere manier kunnen helpen?

Ik wil graag een formule maken waarbij 2 kolommen met elkaar vergeleken worden; Dus als in kolom A de cel een bepaalde tekst bevat en een bepaalde tekst ook in kolom B bevat, dan telt ie deze cellen. Dus eigenlijk hoeveel cellen maken de combinatie van tekst in kolom A en tekst in kolom B. De teksten zijn variabel in beide kolommen. Kunnen jullie een aanzetje geven?

Alvast bedankt!

je kan toch in blad1 een tekst filter maken?
heb je dat al eens geprobeerd?
of is dat niet wat je bedoeld?

Heb je mijn voorbeeldbestand uitgeprobeerd ?
Waar zit dan het probleem, verduidelijk zodat we je verder kunnen helpen.
Met mijn oplossing hoef je kolom A niet uit te splitsen, enkel kolom links invoegen en alle lege rijen uit je bereik verwijderen, dan macro draaien.
De gezochte waarde kan je eventueel via een inputbox of via een cel invoeren zodat de zoekopdracht variabel wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan